Październik

 

  • Dnia 5 pażdziernika 2017r.  o godz. 10:00 Zuchy N. uczestniczą w zajęciach bibliotecznych "Grzybobranie" w KSIĄŻNICY KOPERNIKAŃSKIEJ -  Filia nr 12 

 

  • Dnia 10 października 2017r. od godz. 9:00 - Muzyka Etniczna "Zaczarowany świat bębnów"

 

  • Dnia 17 października 2017r. o godz. 10:00 odbęda się zabawy integracyjne w grupie Biedronek. Zapraszamy rodziców.
  • Dnia 18 października 2017r.  o godz. 9:00 Zuchy N. wezmą udział, w Młynie Wiedzy, w  warsztatach  "Przedszkolna przeBudowa - Mali Architekci - szlakiem zabytków Torunia". Autokar podstawiony będzie pod przedszkolem o 8:30.

 

  •  Dnia 18 października 2017r. o godz. 14:45  Krasnale zapraszają rodziców na zabawy integracyjno-sportowo-plastyczne "Misiowe Igraszki".

 

  • Dnia 19 października 2017r. o  godz. 9:00 - Koncert TOS "Cisza na planie".

 

  • Dnia 25 października 2017r. o godz. 10:00 uroczyste Pasowanie na Przedszkolaka.

 

 

 

 

 

ARCHIWUM 2016/17

 

 

SZANOWNI  PAŃSTWO!!!

W związku z małą liczbą zapisanych dzieci oraz

po analizie deklaracji czasu pobytu dzieci w przedszkolu,

w dniu 31.10. 2016r .(poniedziałek)

przedszkole świadczy usługę na zasadzie dyżuru ( dwie grupy łączone)

w godzinach 6:30 – 16:30

 

 

Dzieci z grupy Smerfy wzięły udział w konkursie  "Zaczarowana Zielona Aleja" i wygrały zaproszenie na spektakl "Ostatnie drzewo", który odbędzie się  24.10.2016 r.  o godzinie 10.00, w Teatrze Zaczarowany Świat.

Po spektaklu dzieci otrzymają sadzonki dębów, które posadzą w wyznaczonych i przygotowanych miejscach do nasadzeń, przez Wydział Środowiska i Zieleni Gminy Miasta Toruń.

GRATULUJEMY!!!

 

 

 

  • Dnia 4.10. 2016r. o  godz. 9:00 Teatr Vaśka zaprasza na przedstawienie "Jas idzie do przedszkola"

 

  • Dnia 5 .10.2016r. Zuchy odwiedzą Toruńskie ZOO. Spotkanie z mieszkańcami ZOO planowane jest na godz. 10:00.

 

  • Dnia 6.10.2016r. od godz. 9:00 w ramach Akademii Nauki przedszkolaki poznaja tajniki fizyki i chemii,  uczestnicząc w pokazach  "Mały odkrywca".

 

  • Dnia 12.10.2016r. o godz. 9:30 Zuchy idą na wycieczkę do Szkoły Podstawowej Nr 11.

  • Dnia 14.10 od godz. 9:00 spotkanie ze Strażą Miejską - "Co zrobic aby sie nie zgubić".

  • Dnia 19.10.2016r. o godz. 9:00 muzycy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej zapraszaja na koncert Muzyczny savoir-vivre. Etykieta obowiązuje również na koncercie, dotyczy nie tylko wykonawców, ale i słuchaczy. Zapoznanie się z kulturą koncertową pozwoli przeżyć artystom i publiczności występ w dobrym stylu.

  • Dnia 26.10.2016r. o godz. 10:00 uroczyste pasowanie na przedszkolaka 

 

 

 

 

 

 

Archiwum 2014/15

 

Co ciekawego wydarzy się w październiku?

  • Dzień Podarunków dla zwierząt - 6.10.2014r. - Zuchy (CZ.) idą do Ogrodu Zoobotanicznego

Mamo, Tato, pobaw się ze mną !!! - Zabawy integracyjno - adaptacyjne z rodzicami

  • Biedronki - 8 października 2014r. godz. 14:45
  • Krasnale -  9. października 2014r. godz. 14:45

Przedstawienie w wykonaniu aktorów Teatru VASKA - Cudowna Lampa Alladyna

  • 8 października 2014 godz. 10:15 

Zdrowy Przedszkolak - pogadanka z dietetykiem dla dzieci 4,5,6-letnich od godz. 9:00

  • 13 października 2014r. godz. 9:00

Wycieczka Smerfów

 

  • 15.10. 2014r. Smerfy zwiedzą studio telewizyjne na planie programu” Region na Widelcu” (Hotel Copernicus). Wycieczka zorganizowana dzięki inicjatywie mamy Marka. Dziękujemy (autokar zostanie podstawiony pod przedszkole o godz. 9:30)

Zuchy Niebieskie w GILA

  • 17.10.2014r.  Zuchy „N” biorą udział w zajęciach plastycznych  w Gimnazjum Akademickim  GILA

 

Projekt Bit - City

  • 22.10 od 9:30  -  dzieci 5 i 6-letnie wezmą udział w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez animatorów w ramach Projektu Bit-City.  Celem zabaw jest popularyzacja komunikacji miejskiej, jako ekologicznego i ekonomicznego sposobu podróżowania, kształtowanie więzi emocjonalnej z miastem, budowa postaw proekologicznych.

Niezwykłe Spotkania

  • 23.10.2014r. od godz. 9:15, dzieci 4,5,6 – letnie wezmą udział w „Niezwykłym Spotkaniu” w ramach projektu edukacyjnego realizowanego przez   Fundację VERBA. Celem zabaw jest   rozwijanie pozytywnych postaw prospołecznych dzieci i dorosłych wobec osób niepełnosprawnych oraz budowanie przyjaznego klimatu integracji osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi

 

Pasowanie na przedszkolaka

  • Biedronki  - 28 października 2014r. godz. 9:45
  • Krasnale    - 29 października 2014r. godz. 9:45

Koncert muzyczny w wykonaniu muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

  • Jesienny wachlarz barw /instrumenty dęte, muzyka ilustracyjna - 30.10.2014r. godz. 10:00

 


 

 

Nasze przedszkole ma  40 lat i oficjalnie nosi imię Fryderyka Chopina!!!  

 

Pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Piotra Całbeckiego, dnia 7 czerwca 2014r. nastąpiło uroczyste nadania imienia, połączone z obchodami Jubileuszu 40-lecia Przedszkola.
Uroczystość rozpoczęło Trio Fortepianowe Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej zachwycając publiczność dojrzałością i charakterem formy muzycznej.  Po powitaniu gości przez dyrektora przedszkola, obejrzeniu prezentacji multimedialnej „Historia i Teraźniejszość Siedemnastki”, nastąpiło symboliczne odsłonięcie tablicy przez Prezydenta Miasta Torunia Pana Michała Zaleskiego, Przewodniczącego Rady Miasta Torunia Pana Mariana Frąckiewicza, Kujawsko-Pomorskiego Wicekuratora Oświaty Andrzeja Siemianowskiego i Annę Blek – dyrektora przedszkola.

 

Dzieci wraz z rodzicami i pracownikami przedszkola, w programie „Na szlaku podróży Fryderyka Chopina” wykreowały prawdziwe widowisko. Efektowny i żywiołowy występ, stworzył niepowtarzalną atmosferę. Obok tańców, popisu chóru i koncertu orkiestry przedszkolnej (Polonez As-Dur F. Chopina), dzieci z dumą i energią odśpiewały hymn przedszkola, - autorstwa pana Wojciecha Chachuły. Pani Agnieszka Brzezińska – Dyrektor Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni z rozmachem akompaniowała dzieciom, rodzicom i pracownikom przedszkola podczas odśpiewania pieśni „Życzenie” F. Chopina.
Niezapomnianych wrażeń dostarczył występ gościa specjalnego Takayuki Hirata. Japoński pianista w sposób kunsztowny interpretował utwory F. Chopina, wyzwalając wzruszenie wśród słuchaczy.
Jubileuszowy koncert, który na długo pozostanie w naszej pamięci, zamykał żywiołowy występ absolwentów przedszkola: Kamili Dybowskiej (pianino), Amadeusza Szwabowicza (obój, pianino), Marii Sokala (skrzypce), Julii Felczykowskiej (wiolonczela) oraz Martyny Fudali (skrzypce).

 


Po wystąpieniach, gratulacjach i podziękowaniach, zaproszono gości na   tort urodzinowy ufundowany przez Piotra Całbeckiego – Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Wśród zaproszonych gości nie zabrakło przyjaciół przedszkola. Zaszczycili nas swoją obecnością, Prezydent Miasta Torunia, Przewodniczący Rady Miasta, Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, Radni, Dyrektor Departamentu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego, profesorowie i pracownicy naukowi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyrektorzy szkół, przedszkoli i instytucji na stałe współpracujących z placówką, przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji i Straży Miejskiej, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Toruńskiego Stowarzyszenia Pomocy Szkole, Naczelnik WORD-u, Przewodnicząca ZNP, emerytowani dyrektorzy i pracownicy przedszkola, absolwenci, rodzice, dzieci, sympatycy przedszkola, media.

 

W imieniu społeczności przedszkola gorąco dziękuję wszystkim, którzy swoją obecnością uhonorowali uroczystość oraz podkreślili jedność z wartościami stanowiącymi tożsamość naszej placówki.

 

Dziękujemy za przybycie i  współtworzenie historii Przedszkola Miejskiego nr 17 im. Fryderyka Chopina w Toruniu.

 

Anna Blek

 

 


 

 

Dnia 20 marca 2014r. Rada Miasta Torunia uchwałą Nr 728/14 nadała imię Fryderyka Chopina naszej placówce. Uroczyste nadanie imienia połączone z obchodami Jubileuszu 40-lecia istnienia Przedszkola odbyło się 7 czerwca 2014r.

 

 

 

PROGRAM
Jubileuszu 40–lecia  Przedszkola Miejskiego nr 17 im. Fryderyka Chopina

7 czerwca 2014r. godz.10:00

  1. „TRIO MUZYCZNE” Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
  2. Hymn PrzedszkolaPowitanie gości
  3. Wspomnienia wraz z multimedialną prezentacją przedszkola  
  4. Symboliczne odsłonięcie tablicy
  5. Wystąpienia
  6. Program artystyczny -  wystąpią:
  • „Szlakiem podróży Fryderyka Chopina” - dzieci  wraz z rodzicami i pracownikami  Przedszkola Miejskiego nr 17
  • Absolwenci  przedszkola - uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu

Kamila Dybowska – pianino  

  • Stephen Heller Etiuda op. 46 nr 11

 Amadeusz Szwabowicz – pianino, obój

  • Fryderyk Chopin  “Preludium A-dur “
  • Wolfgang Amadeusz Mozart “Pieśń pastuszka”

 Maria Sokala – skrzypce     

  • Oskar Rieding „Koncert Skrzypcowy G-dur”

 Julia Felczykowska - wiolonczela

  • Dimitri Kabalewski „Czastuszka”

Martyna Fudali – skrzypce

  • Fryderyk Seitz Koncert uczniowski g- moll

Takayuki  Hirata - Gość specjalny

SŁODKI POCZĘSTUNEK TORT URODZINOWY

    

TAKAYUKI  HIRATA

Urodził sie w Osace. W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u swojego ojca. Od 12 roku życia doskonalił technikę u prof. Shinobu Yamady w Osace. Po ukończeniu szkoły Proffesional School of the Piano kontynuował naukę gry w klasie mistrzowskiej prof. Jerzego Sulikowskiego w Tokio. W latach 1993-1998 studiował w Akademii Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jeszcze w trakcie studiów wykonał wiele recitali, koncertował również m.in. z orkiestrami Filharmonii Pomorskiej oraz Toruńską Orkiestrą Kameralną. Wykonywał również własne kompozycje fortepianowe. Uczestnik festiwali w Polsce, Europie i Japonii. Współpracuje ze skrzypaczką, Dorotą Gajek, altowiolistą Filipem Wroniszewskim i Krzysztofem Blekiem, Dawidem Jungiem, z którym koncertował m.in. w Wiedniu. Pianista wykładał na Akademii Muzycznej w im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Popularyzator japońskiej muzyki w Polsce, wykonuje utwory współczesnych kompozytorów japońskich, m.in. Tōru Takemitsu, Katsuhisa Hattori[1] W roku 2000 roku uczestniczył w prawykonaniu Koncertu na 2 fortepiany słynnego kompozytora japońskiego Kohichi Hattori. Koncert ten został nagrany przez Polskie Radio Olsztyn oraz transmitowany przez Państwową Stację Telewizyjną NHK w Japonii. Solo pianista koncertuje głównie w Japonii, Polsce, Holandii, Rumunii i Niemczech. Obok Rafała Blechacza, Katarzyny Borek i Krzysztofa Herdzina należy do znamienitych wychowanków prof. Katarzyny Powej-Zydroń.

 

 

Jubileusz 40-lecia naszego przedszkola, to ludzkie życiorysy wpisane w ideę wspomagania i stymulowania rozwoju najmłodszego pokolenia oraz propagowania i przekazywania najważniejszego celu wychowania, - miłości do świata i ludzi.Patrząc z perspektywy czasu, upływających lat, - wiem, że najistotniejszym osiągnięciem zawodowym zespołu ludzi, tworzącego Przedszkole Miejskie nr 17, jest wypracowanie i kontynuowanie wizji placówki nowoczesnej, w którym każdy podmiot znajduje satysfakcję ze współuczestniczenia w procesie edukacji i jest współodpowiedzialny za efekt oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych.

 

Anna Blek

 

 

 

PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA MAŁYCH DZIECI    

Wiele uwagi poświęcamy zdrowiu fizycznemu dzieci.  Dbamy o odpowiednie odżywianie, ubiór dostosowujemy do warunków atmosferycznych, zachęcamy od najmłodszych lat do uprawiania sportów i utrzymywania kondycji. Ale czy wystarczająco troszczymy się o zdrowie psychiczne, emocjonalne i dobre samopoczucie dzieci..? Zastanawiamy się nad tym, co myślą o sobie, jak radzą sobie z trudnościami i rozczarowaniami..?  Zdrowie psychiczne i emocjonalne jest istotne dla naszego szczęścia i ma decydujący wpływ na to, jak będziemy radzić sobie w życiu. Nawet bardzo małe dzieci mogą nauczyć się odmiennych sposobów postępowania, aby doskonalić swoje relacje z innymi ludźmi i lepiej radzić sobie z trudnościami.

Przyjaciele Zippiego - Program Promocji Zdrowia Psychicznego dla małych dzieci.

Realizacja programu w naszym przedszkolu  rozpoczęła się  w styczniu 2006 r. Od tej pory działaniami objęte są  wszystkie dzieci sześcioletnie uczęszczające do grupy „Zuchów”.
W roku szkolnym 2015/16 zajęcia prowadzą Monika Monikowska i Agnieszka Wiśniewska.

Podstawowe założenie, jakie przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste; - jeśli małe dzieci nauczą się, jak radzić sobie   z   trudnościami,   to  w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami.
          Program został stworzony specjalnie dla sześciolatków o różnym poziomie umiejętności. Uczy dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak określać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie z trudnościami.   Program zachęca również dzieci  do pomagania innym ludziom w ich problemach.
          Ważną  cechą  programu jest to, że został tworzony jako program uniwersalny, w przeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Program „Przyjaciele Zippiego”, promujący zdrowie psychiczne, może pomóc wszystkim dzieciom. Przede wszystkim  zachęca je do analizowania i zastanawiania się nad sobą. Nie mówi dzieciom, co robić, ani nie mówi: "to rozwiązanie jest dobre  a tamto złe".
     Program nie koncentruje się wyłącznie na pomaganiu dzieciom w rozwiązywaniu ich problemów. Pokazuje, jak ważny jest  kontakt z drugą osobą, rozmawianie z innymi, oraz jak ważne jest słuchanie innych, kiedy odczuwają smutek lub złość.  Program afirmuje dziecięce zdolności zarówno w zakresie udzielania pomocy, jak i korzystania z udzielanego wsparcia.

Program uczy dzieci:

  • Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
  • Jak mówić to, co chce się powiedzieć
  • Jak słuchać uważnie
  • Jak prosić o pomoc i pomagać innym
  • Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
  • Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
  • Jak mówić przepraszam
  • Jak radzić sobie z prześladowaniem
  • Jak rozwiązywać  konflikty
  • Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
  • Jak adaptować się do nowych sytuacji

Program składa się z sześciu części:

  • Uczucia - Dzieci omawiają uczucia - smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Uczą się mówienia o własnych uczuciach , o tym  jak czują się w różnych sytuacjach oraz poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
  • Komunikacja -  Dzieci uczą się skutecznej komunikacji, wysłuchiwania innych oraz tego jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach. Podczas tej części  nawet „ciche” dzieci otwierają się w czasie spotkań  ucząc  się wyrażać siebie.
  • Nawiązywanie i zrywanie więzi - Dzieci uczą się o przyjaźni. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Uczą się jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
  • Rozwiązywanie konfliktów - Dzieci uczą się  rozwiązywania konfliktów oraz akceptowania swojej  odmienności. Ta część dotyczy w szczególności, problemu prześladowania i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś je prześladuje  lub jest prześladowany.
  • Przeżywanie zmiany i straty -   Dzieci uczą się radzenia sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często twierdzą, że śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, to jednak małe dzieci bardzo rzadko tak uważają. Chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na temat, który stał się tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza i może wyda się to zaskakujące, ale jest ono często określane jako najowocniejsze spotkanie z całego programu.
  • Dajemy sobie radę - Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się do tej pory. Właśnie tu wracamy do różnych sposobów radzenia sobie, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem koron i dyplomów.

       Każda część zawiera odrębne opowiadanie. Opowiadania prezentują bohaterów w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, prześladowanie, radzenie sobie ze zmianą i stratą. Każde opowiadanie jest zilustrowane przy pomocy zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami, takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy.