PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA MAŁYCH DZIECI    

Wiele uwagi poświęcamy zdrowiu fizycznemu dzieci.  Dbamy o odpowiednie odżywianie, ubiór dostosowujemy do warunków atmosferycznych, zachęcamy od najmłodszych lat do uprawiania sportów i utrzymywania kondycji. Ale czy wystarczająco troszczymy się o zdrowie psychiczne, emocjonalne i dobre samopoczucie dzieci..? Zastanawiamy się nad tym, co myślą o sobie, jak radzą sobie z trudnościami i rozczarowaniami..?  Zdrowie psychiczne i emocjonalne jest istotne dla naszego szczęścia i ma decydujący wpływ na to, jak będziemy radzić sobie w życiu. Nawet bardzo małe dzieci mogą nauczyć się odmiennych sposobów postępowania, aby doskonalić swoje relacje z innymi ludźmi i lepiej radzić sobie z trudnościami.

Przyjaciele Zippiego - Program Promocji Zdrowia Psychicznego dla małych dzieci.

Realizacja programu w naszym przedszkolu  rozpoczęła się  w styczniu 2006 r. Od tej pory działaniami objęte są  wszystkie dzieci sześcioletnie uczęszczające do grupy „Zuchów”.
W roku szkolnym 2017/18 zajęcia prowadzą Małgorzata Nowaczyk, Małgorzata Parnicka.

Podstawowe założenie, jakie przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste; - jeśli małe dzieci nauczą się, jak radzić sobie   z   trudnościami,   to  w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami.
          Program został stworzony specjalnie dla sześciolatków o różnym poziomie umiejętności. Uczy dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak określać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie z trudnościami.   Program zachęca również dzieci  do pomagania innym ludziom w ich problemach.
          Ważną  cechą  programu jest to, że został tworzony jako program uniwersalny, w przeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Program „Przyjaciele Zippiego”, promujący zdrowie psychiczne, może pomóc wszystkim dzieciom. Przede wszystkim  zachęca je do analizowania i zastanawiania się nad sobą. Nie mówi dzieciom, co robić, ani nie mówi: "to rozwiązanie jest dobre  a tamto złe".
     Program nie koncentruje się wyłącznie na pomaganiu dzieciom w rozwiązywaniu ich problemów. Pokazuje, jak ważny jest  kontakt z drugą osobą, rozmawianie z innymi, oraz jak ważne jest słuchanie innych, kiedy odczuwają smutek lub złość.  Program afirmuje dziecięce zdolności zarówno w zakresie udzielania pomocy, jak i korzystania z udzielanego wsparcia.

Program uczy dzieci:

  • Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
  • Jak mówić to, co chce się powiedzieć
  • Jak słuchać uważnie
  • Jak prosić o pomoc i pomagać innym
  • Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
  • Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
  • Jak mówić przepraszam
  • Jak radzić sobie z prześladowaniem
  • Jak rozwiązywać  konflikty
  • Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
  • Jak adaptować się do nowych sytuacji

Program składa się z sześciu części:

  • Uczucia - Dzieci omawiają uczucia - smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Uczą się mówienia o własnych uczuciach , o tym  jak czują się w różnych sytuacjach oraz poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
  • Komunikacja -  Dzieci uczą się skutecznej komunikacji, wysłuchiwania innych oraz tego jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach. Podczas tej części  nawet „ciche” dzieci otwierają się w czasie spotkań  ucząc  się wyrażać siebie.
  • Nawiązywanie i zrywanie więzi - Dzieci uczą się o przyjaźni. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Uczą się jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
  • Rozwiązywanie konfliktów - Dzieci uczą się  rozwiązywania konfliktów oraz akceptowania swojej  odmienności. Ta część dotyczy w szczególności, problemu prześladowania i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś je prześladuje  lub jest prześladowany.
  • Przeżywanie zmiany i straty -   Dzieci uczą się radzenia sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często twierdzą, że śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, to jednak małe dzieci bardzo rzadko tak uważają. Chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na temat, który stał się tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza i może wyda się to zaskakujące, ale jest ono często określane jako najowocniejsze spotkanie z całego programu.
  • Dajemy sobie radę - Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się do tej pory. Właśnie tu wracamy do różnych sposobów radzenia sobie, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem koron i dyplomów.

       Każda część zawiera odrębne opowiadanie. Opowiadania prezentują bohaterów w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, prześladowanie, radzenie sobie ze zmianą i stratą. Każde opowiadanie jest zilustrowane przy pomocy zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami, takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy.

 

Program eTwinning - Europejska współpraca

 

eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.

 

W roku szkolnym 2016/17 realizujemy projekty:

  1. Christmas time
  2. I love Winnie the Pooh
  3. "Hello, Spring" od 1 marca 2017r.

Koordynatorem działań jest nauczycielka, Karolina Ostrowicka-Dadelska

 

Kolejny projekt realizowany w 2017r. przez Zuchy - "Legendy znad Wisły"  - koordynator Agnieszka Wisniewska 
Projekt związany jest z obchodami "Roku Wisły" i polega na zapoznaniu dzieci z legendami z różnych miast Polski położonych w bezpośrednim kontakcie z rzeką Wisłą.

 

Plan projektu:
Luty

  1. Opracowanie wraz z dziećmi streszczenia legendy związanej z regionem, miastem, w którym znajduje się nasza szkoła/przedszkole. Jedna strona A4.
  2. Przedstawienie dzieciom legendy - można przeczytać lub opowiedzieć. Dzieci wykonują pracę plastyczną dowolną techniką płaską - ilustrację do legendy.
  3. Zaadresowanie kopert do przedszkoli/szkół biorących udział w projekcie i włożenie do nich:
  • Streszczenia legendy
  • 1-2 ilustracje
  • List powitalny z prezentacją grupy - wg chęci i pomysłu nauczyciela:)

Marzec

  1. Gromadzenie listów z innych przedszkoli.
  2. Wykonanie wg własnego pomysłu okładki do "Zbioru legend znad Wisły".
  3. Prezentacja na TwinSpace bądź stronie blogowej

 

 Książka napisana przez ZUCHY

 "O tym, jak anioł znalazł się w herbie Torunia?"

https://www.storyjumper.com/book/showframe/39601886/58fbb347cfa77

 

 

 

 

Od 2008r. uczestniczymy w programie współpracy międzynarodowej eTwinning

 

Realizowane projekty:

  • Christmas Traditions Around the World - Infant School z Saffron Walden, Essex - 2008r.

  • „ Eyes" - NIPIAGOGEIO KATERINH, Griekenland Belgia – 2008r.,.2013r.

  • “1,2,3,4” – Projekt Belgijsko-Grecki – 2009r.

  • Mali Podróżnicy - La Molina” w Roquetas de Mar i ,,La Caracola” w Aguilas – 2011r.

  • Food Around The World Joy Adcock, Mosscroft Primary School, Wielka Brytania – 2014r

  • "THERE ARE MANY BUGS IN OUR GARDEN" - rok szkolny 2015/16 - SPAIN, POLAN, ROMANIA

eTwinning jako forma współpracy międzynarodowej stała się w przedszkolu stałym działaniem edukacyjnym.

Zdjęcia z realizacji projektu  i film z piosenką można zobaczyć na stronie http://1234.classy.be , http://space.classy.be.

Prezentacja-eTwinning

HYMN PRZEDSZKOLA NR.17

 

Piękny Toruń stare miasto - Wisła i zabytki.
Krzywa wieża, dom pod gwiazdą -  dobrze znane wszystkim.
Jest tu jeszcze taki gmach - gmach nie byle jaki.
Zna go Pani, zna go Pan -  znają przedszkolaki.
Ukochany drugi dom, tu jesteśmy właśnie.
To przedszkole nasze jest.
Przedszkole numer siedemnaście.
Ukochany drugi dom, tu jesteśmy właśnie.
To przedszkole nasze jest.
Przedszkole numer siedemnaście.

Dzisiaj jeszcze tu jesteśmy – jutro w świat ruszamy
I dlatego wszyscy głośno – razem zaśpiewamy.
Jest tu jeszcze taki gmach -  gmach nie byle jaki.
Zna go Pani, zna go Pan -  znają przedszkolaki.
Ukochany drugi dom, tu jesteśmy właśnie.
To przedszkole nasze jest.
Przedszkole numer siedemnaście.
Ukochany drugi dom, tu jesteśmy właśnie.
To przedszkole nasze jest.
Przedszkole numer siedemnaście.


Wojciech Chachuła
Październik 2009r.

RADA RODZICÓW 2018/2019

Biedronki

  • Monika Piróg
  • Paula Mielcarek  - skarbnik
  • Żaneta Piątkowska

 Krasnale

  • Magdalena Grabowska
  • Magdalena Kończewska
  • Ewa Krukar

Żabki

  • Barbara Szpala
  • Marta Tyszkowska
  • Dominik Baran

Misie

  • Michał Gardzielewski - Komisja Rewizyjna
  • Joanna Czarnowska
  • Anna Piaskowska

Motylki

  • Ludmiła Mrożek
  • Joanna Sobocińska
  • Emilia Olejarz

Smerfy

  • Dahlke Izabela
  • Marta Plaskacz
  • Andrzej Romański  - komisja rewizyjna

Skrzaty

  • Monika Kolba
  • Justyna Ałtyn
  • Hanna Tomczyk

Elfy

  • Małgorzata Szamocka-Król - sekretarz
  • Karolina Pawlonka 
  • Joanna Głowińska

Zuchy

  • Jabłońska Marlena - zastępca przewodniczącej Rady Rodziców
  • Michał Klotz - przewodniczący Komisji Rewizyjnej
  • Sokólska Joanna - Przewodnicząca Rady Rodziców