Nauczyciele prowadzący: Małgorzata Parnicka, Katarzyna Nowicka

Styczeń 2019

Dzień Babci i Dziadka

  1. „Wzięła babcia srebrne druty”– osłuchanie się z piosenką, zestaw zabaw ruchowych metodą V. Sherbone
  2. „Babciu, Dziadku” – słuchanie wiersza, „Serduszko” – modelowanie z masy solnej,
  3. „Królestwo figur” – chusteczki dla figurowych ludzików, MS 1,sesja 6, zabawy muzyczno-ruchowe 
  4. „Moja Babcia i mój Dziadek”- rozmowa na podstawie fotografii, zestaw zabaw metodą V. Sherbone
  5. „Z Babcią i Dziadkiem” - zabawy muzyczno-ruchowe do wybranych piosenek, portret Babci i Dziadka – rysunek kredkami świecowymi
  6. „Dzień Babci i Dziadka” – uroczystość przedszkolna z udziałem gości 
  7. „Lalki i Misie” – Klucz do uczenia się MS 1, sesja 7, zestaw zabaw ruchowych metodą V. Sherbone 
  8. „Wesołe pląsy” – malowanie do muzyki A. Vivaldiego

W FERIE DZIECI SIĘ BAWIĄ

  1. „Jaka piękna zima” - spacer po okolicy, „Kot i mysz” – słuchanie wiersza
  2. „Zimowy pejzaż” – rysowanie białą kredą, zestaw zabaw ruchowych - wg A. M. Kniessów
  3. „Gdzie mieszkają dźwięki” – rozmowa twórcza, zabawy muzyczno-ruchowe metodą opowieści ruchowej 
  4. „Od stóp do głów” – zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych - wg A. M. Kniessów
  5. „Figury” –  mozaika, zabawa muzyczno-ruchowa metodą opowieści twórczej  
  6. „Nasze rzeczy” – zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych - wg A. M. Kniessów
  7. „Zima” – malowanie na dużej powierzchni farbami plakatowymi, 
  8. „Zimowa piosenka” – zabawa ilustracyjna, zestaw zabaw ruchowych - wg A. M. Kniessów
  9. „Kółko graniaste” – zabawa muzyczno-ruchowa, „Magiczne koła” –wydzieranka
  10. „Zamek z lodu” – zabawa konstrukcyjna, zestaw zabaw ruchowych wg A. M. Kniessów 
  11. „Tydzień” – słuchanie wiersza J. Brzechwy, zestaw zabaw ruchowych - metodą zadaniową
  12. „7 kolorów” – malowanie akwarelami
  13. „Pada śnieg” – nauka piosenki, zestaw zabaw ruchowych - metodą zadaniową
  14. „Śnieżynki”- zabawy logopedyczne, zestaw zabaw ruchowych - metodą zadaniową 
  15. „Moje kolorowe nutki” – rozmowa na podstawie opowiadania nauczycielki, „Kolorowe nutki” – stemplowanie gąbką
  16. Koncert w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w Toruniu   

Zabawy ruchowe i logopedyczne

  • „Z Babcią piekę ciasto” - zabawa naśladowcza do muzyki 
  • ”Przeprawa przez śnieg” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Płatki śniegu” – zabawa orientacyjno-porządkowa  
  • „Zmarznięte kotki” – zabawa z elementem czworakowania 
  • „Zaprzęgi” – zabawa bieżna
  • „Gimnastyka buzi i języka” –zabawa logopedyczna 
  • „Łup, tup, chrup” - zabawa ortofoniczna
  • Zestaw zabaw ruchowych
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne 
  • Zestaw zabaw ruchowych - „Tańczymy razem” - wg A. M. Kniessów 
  • Zestaw zabaw ruchowych - metodą zadaniową

Klucz do uczenia się Matematyka Sensoryczna 1

Sesja 6, „Królestwo figur”
Sesja 7, „Lalki i Misie”

Koncepcja Planu Daltońskiego

  • Wizualizacja kalendarza urodzin 
  • Wizualizacja tablicy obecności – przyczepienie biedronki przy swoim zdjęciu 
  • Wizualizacja kolorów dnia - zaznaczenie nutką aktualnego dnia tygodnia, każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor.

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  1. Kontakty indywidualne – udzielanie informacji na temat sukcesów dziecka i trudnościach 
  2. Udział rodziców w głośnym czytaniu dzieciom w przedszkolu
  3. Udział w imprezach przedszkolnych, koncertach muzycznych wg kalendarza imprez
  4. Galeria prac plastycznych – na bieżąco w kąciku dla rodziców

 

GRUDZIEŃ

,,MÓJ PRZYJACIEL PIES”

  1. ,,Nasz przyjaciel pies” - spacer w okolicy przedszkola, nauka piosenki pt. ,,Nasz As”     
  2. ,,Nasz przyjaciel pies” - oglądanie filmu ,,Przygody Reksia”, zestaw zabaw ruchowych   
  3. ,,Kłopoty Burka z podwórka” - teatrzyk sylwet na podstawie utworu   L. Krzemienieckiej, opowieść ruchowa 
  4. ,,Przyjaciele z podwórka” -  budowanie z klocków drewnianych na temat: ,,Domki dla zwierząt”, zestaw zabaw ruchowych
  5. ,,Mój piesek” - nauka wiersza I. Salach pt. ,,Twój piesek”, zestaw zabaw ruchowych
  6. ,,Kołysanka Joasi” – inscenizacja wiersza H. Trawińskiej, zestaw zabaw ruchowych
  7. ,,Piesek i jego domek” – układanie i naklejanie, zabawa ilustracyjna do piosenki ,,Nasz As”
  8. ,,Ratowanie piskląt” – Matematyka sensoryczna 1 - Gąsienice, zestaw zabaw ruchowych

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  •  „Pieski w budzie”- zabawa z elementem czworakowania 
  • ,,Spłoszone wróbelki” – zabawa z elementem podskoku
  • ,,Kizia Mizia” – zabawa paluszkowa
  • ,,Nasza gromadka” – ćwiczenia rytmizujące
  • ,,Języczek na defiladzie” – ćwiczenia artykulatorów    
  • Zestaw zabaw ruchowych – Ruch Rozwijający W. Sherborne
  • Zestaw zabaw ruchowych ,,Pieski” – metoda zadaniowa

 Opracowanie piosenki „Pieski małe dwa” Metodą Dobrego Startu

        

PIERWSZA GWIAZDKA                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

  1.  ,,Spotkanie jasełkowe” - uroczystość  z udziałem rodziców i zaproszonych gości
  2. ,,Świąteczne drzewko” - spacer do pobliskiego lasku
  3. ,,Mikołaj w przedszkolu” - spotkanie z aktorami Teatru Zaczarowany Świat
  4. ,,Zielona panna” - nauka wiersza I. Salach pt. ,,Choineczka”,  zestaw zabaw ruchowych 
  5. ,,Przy wigilijnym stole” - opowiadanie twórcze według analogii, improwizacje słowno – muzyczne (B. Straus)
  6. „Pomocnicy Mikołaja” - trening twórczego myślenia według metody Edwarda De Bono ,,Jak wyobrażam sobie Krainę Mikołajów”, malowanie farbami plakatowymi
  7. ,,Świąteczne upominki” – zabawa dydaktyczna, nauka piosenki pt. ,,Gwiazdeczki”

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  •  ,,Lalki w oknie wystawowym” - zabawa orientacyjno – porządkowa 
  • ,,Zabawy koników”- zabawa bieżna 
  • ,,Zaczarowany las” - pedagogika zabawy 
  • ,,Wesoła orkiestra” – zabawa integracyjna
  • ,,Tercet” – ćwiczenia emisyjne 
  • ,,Wesołe igraszki” – ćwiczenia usprawniające artykulatory - wargi
          
  • Zestaw zabaw ruchowych – elementy metody gimnastyki K. Orffa
  • Zestaw zabaw ruchowych - elementy metody R. Przymorskiej - Wynimko

PRACA INDYWIDUALNA

  • rozmowy z dzieckiem w różnych sytuacjach
  • zabawy integracyjne sprzyjające procesowi asymilacji dziecka w grupie przedszkolnej
  • zabawy paluszkowe sprzyjające odczuwaniu odprężenia, ciepła, bliskości partnera 
  • wyrabianie prawidłowych nawyków związanych z czynnościami samoobsługowymi
  • rozwijanie percepcji wzrokowej – dobieranie w pary takich samych przedmiotów, odszukiwanie przedmiotów, osób na obrazkach, rozpoznawanie obrazka po opisie słownym
  • ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie i nazywanie odgłosów, odtwarzanie prostych rytmów, tworzenie własnych
  • ćwiczenia zmniejszające napięcie mięśniowe np. zamalowywanie całej powierzchni kartki grubym pędzlem, pęczkiem waty.
  • utrwalenie wierszyków i piosenek
  • swobodne wypowiedzi dzieci do kwartalnika ,,Przedszkolak”.

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO:
•    Wizualizacja kalendarza urodzin
•    Wizualizacja tablicy obecności – przyczepianie biedronki przy swoim zdjęciu


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

  • Spacer po terenie przedszkolnym i w pobliżu przedszkola 
  • Warsztaty Bożonarodzeniowe 05.12.2018r. godz. 14.30
  • Koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pt. ,,Jest taki dzień…” 11.12.2015r.
  • Kiermasz Bożonarodzeniowy – 13 -14.12.2018r.
  • Spotkanie Jasełkowe – 18.12.2018r. godz. 9.45
  • Spotkanie z Mikołajem – 19.12.2018r. godz. 9.00
  • Kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach
    wychowawczych
  • Pomoc rodziców w przygotowanie zajęć, zabaw, strojów do przedstawienia
  • Udział rodziców w głośnym czytaniu

 

LISTOPAD 2018

Łamanie głowy z Panem Listopadem
Listopadowe Święto Narodowe

  1. „Na tropie tajemniczego gościa” – zabawa tropiąca na terenie.
  2. „Lecą liście z drzewa” – „Pani Jesień” Z. Dąbrowska – słuchanie wiersza, „Liściasty gość” – zajęcie plastyczne z wykorzystaniem zasobów przyrodniczych, rysowanie pastelą.
  3. „Skąd się bierze deszcz?” – „Zabawy chmurek” L. Mariańska – inscenizacja wiersza z wykorzystaniem sylwet, „Jak powstaje deszcz” – doświadczenie.
  4. „W deszczowym rytmie” – zabawa taneczna do piosenki, „Kiedy pada deszcz na dworze” – zdanie niedokończone.
    „Tajemnicze przedmioty” – „Na tropie” – zabawa dydaktyczna, „Zaczarowane wzory” – rysowanie świecą (batik świecowy).
  5. „Spacer w deszczu” – „Deszczowy król” D. Gellner – zabawa w teatr żywoplanowy, „Parasol” – zamalowywanie akwarelą konturowego obrazka. 
  6. „Pożegnanie z jesiennym gościem” – „Życzenia dla Pana Listopada” – wypowiedzi twórcze, „Kasztanowa alejka” – zabawa dydaktyczna.
  7. „Na 100 – lecie Odzyskania Niepodległości” – „A ja jestem Polak mały” – rozmowa przy konturowej mapie, „Symbole Polski” – nauka piosenki. 
  8. „Flaga Polski” – puzzle.

Zestaw zabaw ruchowych z elementami K. Orffa z wykorzystaniem gazet.

  • „Omiń kałużę” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
  • „Obiegnij swoją parę” – zabawa ruchowa bieżna.
  • „Jeże zasypiają” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
  • „Zwierzęta w lesie” – zabawa ruchowa kształtująca postawę.
  • „Fruwające piórka” – ćwiczenie oddechowe.
  • „Jedziemy przez błoto” – ćwiczenie policzków.

W Krainie dźwięków

  1. „Rytmy wokół nas” – „Jadą, jadą misie” – słuchanie piosenki, „Co będzie dalej” – zabawa matematyczna.
  2. „Przedszkolna orkiestra” – zabawa ortofoniczna w oparciu o wiersz B. Formy, „Wesoła orkiestra” – zabawa integracyjna.
  3. „Wyprawa do tajemniczej krainy” – „Za trzema pagórkami…” – opowieść ruchowa przy akompaniamencie muzycznym,
  4. „Drzewo” – rysowane wierszyki.
  5. „Co to jest muzyka” – trening twórczego myślenia”, „Pizzicato” – aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss.
  6. „Muzyka do pomalowania” – malowanie ilustracji do utworu instrumentalnego z podanym tytułem „Taniec muszek” (Z. Gantecka).  

Zestaw zabaw ruchowych z elementami gimnastyki twórczej R. Labana.

  • „Zabawa z chustą” – zabawa ruchowa o charakterze naśladowczym.
  • „Piłki” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
  • „Wirujące listki” – zabawa ruchowa kształtująca postawę.
  • „Huśtawka dla misia” – ćwiczenie oddechowe.
  • „Miś, kot i pies” – ćwiczenie artykulatorów.

Jak dbamy o swój wygląd – poznajemy pracę fryzjera.

  1. „W zakładzie fryzjerskim” – rozmowa na podstawie obrazu.
  2. „Co fryzjer potrzebuje, zanim fryzurę wyczaruje?” – rozwiązywanie zagadek, „Szczotka” – rysowanie pisakami brakujących elementów.
  3. „Nasze fryzury” – „Mam fryzurę na cebulę” – improwizacja taneczna, „Portrety” – wykonanie pracy techniką kolażu.
  4. „Zapraszamy do salonu fryzjerskiego” – „Fryzjer” – aktywne słuchanie muzyki, „U fryzjera” – zabawa tematyczna.
  5. „Przygoda małego fryzjera” – Wypadek” – opowiadanie nauczycielki przy serii obrazków na podst. tekstu I. Salach.

Zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa.

  • „Taniec” – zabawa ruchowa z elementami metody R. Labana.
  • „Obiegnij swoja parę” – zabawa ruchowa bieżna.
  • „Smutni – weseli” – zabawa ruchowa z elementami marszu.
  • „U fryzjera” – ćwiczenie artykulatorów.
  • „Mieszanie wody” – ćwiczenie policzków.

Matematyka sensoryczna 1 – Gąsienice, Sesja 3.

  • „Królestwo figur – figurkowe herbatniki dla figurowych ludzików”.

„Zła pogoda” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu, forma piosenki do rysowania.

Realizacja Koncepcja Planu Daltońskiego

  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczanie kropelką aktualnego dnia tygodnia.
  • Wizualizacja planu dnia – zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności.
  • Wizualizacja kalendarza urodzin.

Współpraca ze środowiskiem i z rodzicami

  • „Spotkanie z policjantem” – 07.11.2018r.
  • „Koncert listopadowy” – 08.11.2018r.
  • „Śpiewająco o Polsce” – udział w przedszkolnym przeglądzie piosenki patriotycznej 100 lecie Odzyskania Niepodległości – 23.11.2018r. 
  • Spacery ulicami osiedla oraz do pobliskiego lasu.
  • Rozmowy indywidualne dotyczące dziecka.
  • Przekazywanie bieżących informacji dotyczących grupy drogą mailową.
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zabaw i zajęć.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. 
  • Konsultacje z Rodzicami – 20.11.2018r. godz.16.00 – 17.00.
  • „Ćwiczysz ty, ćwiczę ja – to zabawa na 102!” – zabawy integracyjne o charakterze ruchowym z udziałem rodziców. – 28.11.2018r.

 

PAŹDZIERNIK 2018

,,WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI”.

  1. ,,ZDROWE PRZYSMAKI” – rozmowa połączona z działaniem i degustacją
  2. ,,SKLEP OWOCOWO – WARZYWNY” – zabawa tematyczna, lepienie z masy solnej 
  3.  ,,WITAMINKI W KOSZYKU” – teatrzyk sylwet na podstawie utworu I. Salach, zabaw inscenizowana do piosenki 
  4. ,,DLA KAŻDEGO COŚ DOBREGO” – zajęcia gospodarcze – wspólne przygotowanie soku z marchwi i jabłek, słuchanie wiersza  W. Chotomskiej pt. ,,Myj owoce”
  5. ,,ULUBIONE WITAMINY” – słuchanie wiersza I. Salach pt. ,,Niejadek” inspiracją do swobodnego wypowiadania się dzieci, zabawy taneczne przy

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  • ,,Nie depcz grządek” – zabawa z elementem równowagi 
  • ,,Zające w ogrodzie” – zabawa z elementem czworakowania 
  • ,,Zaczarowany ogród” (pedagogika zabawy),,Smaczna śliweczka” – ćwiczenia artykulatorów 
  • ,,Wesoły koncert” – ćwiczenia emisyjne
  • ,,Gorące zupa” – ćwiczenia oddechowe

Zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa – krążki

,,NASZA PRZYJACIÓŁKA WIEWIÓRKA”

  1. ,,SPOTKANIE Z RUDĄ KITKĄ” – wycieczka do pobliskiego parku
  2. ,,WIEWIÓRECZKA RUDA OCZKIEM DO MNIE MRUGA” – słuchanie wiersza I. Salach pt. ,,Wiewiórka”, „Malowane Naturą” – malowanie, stemplowanie szyszkami 
  3. ,,SZUKAMY WIEWIÓRKI” – zabawa dydaktyczna ,,Droga do dziupli”, nauka piosenki pt. ,,Ruda wiewiórka”
  4. ,,PANI JESIEŃ ZAPRASZA DO ZABAWY” – zabawa ortofoniczna, słuchanie zjawisk akustycznych
  5. ,,WIEWIÓRKA I JEJ PRZYJACIELE” – słuchanie opowiadania pt. ,,Wiewiórka troszczy się o swoich przyjaciół”, zabawa ilustracyjna do piosenki ,,Wiewióreczka”
  6. ,,DOKĄD IDZIESZ WIEWIÓRECZKO” – opowiadanie nauczycielki z powtarzającym się motywem, wydzieranie z kolorowego papieru, krepy na temat ,,Wesoła wiewiórka” 
  7. ,,ZABAWY RUDEJ KITKI” - ,,Co robi wiewiórka?” – ćwiczenia w formie naśladowczej, układanie z elementów geometrycznych nt. dowolny 
  8. ,,PRZYJACIELE Z LASU” – malowanie farbami plakatowymi, rysowanie pastelami całej powierzchni kartki
  9. ,,KAŻDY DOM SWÓJ MA”- ,,Muzyczna loteryjka” – zabawa integracyjna wyzwalająca ekspresję ruchową, ,,Kołatka” – gra na instrumencie

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  • ,,Wiewiórki w dziupli”– zabawa z elementem podskoku 
  • ,,Pokaż proszę” – zabawa kontaktowo– paluszkowa 
  • ,,Przejście po liściach”  - zabawa z elementem równowagi 
  • ,,Wycieczka do lasu” – ćwiczenia artykulatorów 
  • ,,Lalka Ala na spacerze” – ćwiczenia głosowe 
  • ,,Zabawy języczka” – ćwiczenia artykulatorów

Zestaw zabaw ruchowych – (metoda zadaniowa) ,,Wiewiórki i misie”
Zestaw zabaw ruchowych – elementy metody gimnastyki twórczej R. Labana
       

  1. ,,MY SIĘ WODY NIE BOIMY” (tematyka z realizowanego projektu ,,Jestem przedszkolakiem”)
  2. ,,DLACZEGO KOTEK JEST ZDROWY” – zabawa ilustracyjna do wiersza E. Burakowskiej, pt.„Kotek”
  3. ,,DO CZEGO SŁUŻY WODA?” – zabawy badawcze, wykonanie statków z łupinki od orzecha 
  4. ,,KTO DBA O CZYSTOŚĆ W PRZEDSZKOLU?” – spotkanie z woźną oddziałową – panią Małgosią, panią Izą, opowieść ruchowa 
  5. ,,WSZYSTKO POWINNO BYĆ CZYSTE TO OCZYWISTE” – opowiadanie M. Kownackiej pt. ,,W Plastusiowie lalki mają umywalki”, zestaw zabaw ruchowych 
  6. ,,ZABAWY Z KOTKAMI” – zabawy z wykorzystaniem dywanu interaktywnego,  nauka piosenki pt. „Czyścioszki”


Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  • ,,Dzień dobry” – zabawa integracyjna 
  • „Kotki się myją”- zabawa z elementem podskoku  
  • ,,Myszka i pierścienie” – zabawa paluszkowa 
  • ,,Zmęczony Krasnal Zdrówko” – ćwiczenia w wymawianiu samogłosek 
  • ,,Porządki” – ćwiczenia artykulatorów 
  • ,,Odgłosy domu” – ćwiczenia słuchowe
  • Zestaw zabaw ruchowych – ( metoda zadaniowa – woreczki)


,,PRZEDSZKOLAK DOBRYM KOLEGĄ” – (tematyka z realizowanego projektu ,,Jestem przedszkolakiem”)

  1. ,,MÓJ NOWY KOLEGA” - słuchanie wiersza I. Salach pt. „Mój kolega”
  2. ,,GAZETOWE FANTAZJE” - zabawy integracyjne, rytmiczno – ruchowe  i  plastyczne z wykorzystaniem gazet (pedagogika zabawy) 
  3. „CZY JESTEM DOBRYM KOLEGĄ?” - teatrzyk sylwet na podstawie utworu  I. Salach, nauka piosenki pt. „Dobre zwyczaje” Cz. Janczarskiego 
  4. ,,ZŁAP PIŁKĘ”  - Klucz do uczenia się – Matematyka sensoryczna 1 - ,,Gasienice”
  5. ,,WESOŁE ZABAWY BIEDRONEK - ćwiczenia ortofoniczne i słuchowe, gra na instrumentach


Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  1. „Pieski w budzie”- zabawa z elementem czworakowania – krążki
  2. ,,Spłoszone wróbelki” – zabawa z elementem podskoku
  3. ,,Kizia Mizia” – zabawa paluszkowa
  4. ,,Nasza gromadka” – ćwiczenia rytmizujące
  5. ,,Języczek na defiladzie” – ćwiczenia artykulatorów
  6. ,,Chory paluszek” – ćwiczenia oddechowe

Zestaw zabaw ruchowych – Ruch Rozwijający W. Sherborne

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO:
Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczanie kropelką aktualnego dnia tygodnia.
Wizualizacja planu dnia – zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności.
Wizualizacja kalendarza urodzin


WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

  • Wycieczka do pobliskiego parku
  • Zajęcia edukacyjne z cyklu Niesamowity Świat Fizyki – 12.10.2018r. godz. 9.00
  • Spotkanie z muzyką etniczną – Maroko – 17.10.2018r. godz.9.00
  • Kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach wychowawczych
  • Pomoc rodziców w przygotowanie zajęć i zabaw i kącików 
  • Kontynuowanie zbiórki plastikowych nakrętek i makulatury
  • Udział rodziców w głośnym czytaniu dzieci
  • ,,Pasowanie na przedszkolaka” – 26.10.2018r.

 

 

Wrzesień 2018

I. PODAJMY SOBIE RĘCE

  1. „Poznajemy przedszkole” – rozmowa połączona z obserwacją. „Marsz dzieci” – słuchanie piosenki, zabawa rytmiczna.
  2. „Mam 3 latka” – słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej. Rysowanie kredkami świecowymi nt. dowolny.
  3. „Nasze zabawki” – zabawa słuchowo – ruchowa. „Marsz dzieci” – zabawa ilustracyjna do piosenki. 
  4. „W poszukiwaniu biedronki” – spacer po terenie połączony z zabawą tropiącą. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem naturalnych przeszkód.
  5. „Wybieramy do zabawy” – słuchanie fragmentu wyliczanki St. Grochowiaka.  Malowanie farbami plakatowymi nt. dowolny.
  6. „Dbamy o porządek w sali” – „Kto posprząta” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie opowiadania I. Salach. „Podajmy sobie ręce” – zabawa inscenizowana do piosenki.
  7. „Myszka Miki z wizytą u Biedronek” – opowiadanie nauczycielki połączone z ćw. artykulacyjnym. „Pokaż proszę” – zabawa naśladowcza.
  8. „Smutny miś – wesoły miś” – wiersz Cz.Janczarskiego „Naprawiamy misia” inspiracją do wypowiedzi dzieci nt. własnych uczuć. „Miś” – naklejanie gotowych elementów.
  9. „W przedszkolu” – oglądanie serii obrazków połączone z rozwiązywaniem zagadek. „W przedszkolu jest wesoło” – opowieść ruchowa
  10. „W moim przedszkolu…” – zdanie niedokończone. „Który miś zmienił miejsce?’’ – zabawa dydaktyczna

Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne „Przedszkolacy”

  • „Małe i duże dzieci” – zabawa ruchowa z elementem chodu
  • „Dzieci na spacer, dzieci do domu” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa
  • „Kto potrafi” – zabawa ruchowa z elementem równowagi
  • „Znajdź swoją parę” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.


Powyższe bloki tematyczne wstępem do realizacji projektu

„JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM”

I.ETAP – przekazanie rodzicom informacji o rozpoczęciu projektu z prośbą o współdziałanie w jego w realizacji.

II.ETAP – aktywność badawcza; dalsze propozycje realizacji projektu

  • zaproszenie maskotki „Kici Koci” do grupy oraz poznanie jej przygód w oparciu o bajki Anity Głowackiej „Kicia Kocia w przedszkolu” oraz Kicia Kocia mówi „Dzień dobry”
  • zabawy integracyjne w kole ze śpiewem oraz z wykorzystaniem rymowanych tekstów ( np.„Powitanie z piosenką”, „Wesoła orkiestra”, „Mało nas”, „Baloniku nasz malutki”, „Stary niedźwiedź”)
  • zabawy tematyczne („w dom”, „w przedszkole”, „w lekarza”) i manipulacyjno – konstrukcyjne 
  • zabawy twórcze z wykorzystaniem kącika plastycznego
  •  „Jestem dobrym kolegą” – rozmowa w oparciu o obrazkowy Kodeks Biedronek
  • Wizualizacja urodzin – kącik z kalendarzem urodzin każdego dziecka
  • spotkania czytelnicze z rodzicami.

III.ETAP – podsumowanie projektu

  • „Mój dzień w przedszkolu” – ¬prezentacja w sali zdjęć ukazujących przykłady różnych form aktywności dzieci w grupie
  • „Ja i moi koledzy” – zaznaczenie przynależności do grupy poprzez umieszczenie swojej fotografii na tablicy w sali.
  • „Galeria Biedronki” – wystawa wykonanych prac plastycznych
  • „Wszystkim wkoło jest wesoło” – świętujemy Dzień Przedszkolaka
  • Pasowanie na przedszkolaka” – uroczystość z udziałem rodziców 
  • Zabawy integracyjne o charakterze ruchowym z udziałem rodziców.

II.PRZY WSPÓLNYM STOLIKU

  1. „Co do czego służy?” – inscenizacja wiersza T.Śliwiaka „Łyżka i widelec”. Zabawy rytmiczno – ruchowe do poznanych piosenek.
  2. „Pyszna kanapka” – ćw. artykulacyjne. „Talerzyk lub kubek”– lepienie z plasteliny.
  3. „Przyjęcie dla lalek i misiów” – zabawa tematyczna. „Wesoły czajnik” – słuchanie piosenki połączone z ćw. ortofonicznym.
  4. „Co lubimy jeść?” – wiersz E.Burakowskiej pt. „Mleko” inspiracją do swobodnych wypowiedzi dzieci nt. ulubionych potraw. „Kolorowy kubek” – wydzieranka z kolorowego papieru
  5. „Jak zachować się przy stole?” – „Kłopoty łyżki” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie opowiadania B.Lewandowskiej.

Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody gimnastyki twórczej R. Labana

  • „Drobna kaszka”- zab. ruchowa o charakterze naśladowczym
  • „Zanieś śniadanie” – zab. ruchowa z elem. równowagi.
  • „Kotki piją mleko” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

III.MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

  1. „Ruch uliczny” – „Samochody i przechodnie” – zabawa rytmiczno – ruchowa. Spacer w pobliżu przedszkola połączony z obserwacją.
  2. „Co na jezdni zdarzyć się nie może” – „Przygoda na ulicy” – opowiadanie nauczycielki na podstawie historyjki obrazkowej. „Jakie to pojazdy?” – ćwiczenie emisji głosu. 
  3. „Na ulicy” – opowieść ruchowa przy muzyce. „Moja droga do przedszkola” – rysowanie kredkami świecowymi. 
  4. „Zielony sygnał ruszaj – czerwony znaczy stop” – „Światła na skrzyżowaniu” – słuchanie wiersza W.Fabera. „Indiańskim krokiem” – zabawa ruchowa do piosenki. „Sygnalizacja świetlna” – kolorowanie kredkami ołówkowymi konturowych kółek.
  5. „Samochodowa zgaduj – zgadula” – „Ruch uliczny” – zabawa ruchowa połączona z ćw. ortofonicznym wstępem do rozwiązywania zagadek słownych. „Samochody” – naklejanie i dorysowywanie elementów. Ćw. relaksacyjne przy muzyce.
     
    Realizacja Programu „Klucz do uczenia się” – Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”, Sesja „1” – „Ukryj myszkę”
  • Zadania zgodne z koncepcją planu daltońskiego:
    Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczanie kropelką aktualnego dnia tygodnia
    Wizualizacja planu dnia – zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
    „Takie same zabawki” – połącz w pary takie same zabawki
    „Zabawa klockami” – pokoloruj kredkami pastelowymi obrazek według własnego pomysłu.
  • „Samochody” – zab. ruchowa bieżna 
  • „Postaraj się dotknąć”- zab. ruchowa orientacyjno – porządkowa
  • „W tunelu” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
  • „Chodzenie pod dyktando” – zabawa ruchowa.

logopeda; Joanna Banaszak

 

Wrzesień

  1. Uzyskanie zgody rodziców na badania logopedyczne i udział dzieci w zajęciach terapii logopedycznej.
  2. Przeprowadzenie badań przesiewowych wśród wszystkich dzieci przedszkolnych w celu wyłonienia dzieci z wadami wymowy i zaburzeniami komunikacji.
  3. Obserwacja uczestnicząca w grupie dzieci 3- letnich.
  4. Sporządzenie listy dzieci z wadami wymowy z poszczególnych grup przedszkolnych.
  5. Poinformowanie dyrektora przedszkola oraz nauczycieli o wynikach diagnozy w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych i wychowawczych na dziecko.
  6. Poinformowanie rodziców o zakwalifikowaniu się ich dzieci na terapię logopedyczną.
  7. Ustalenie terminu spotkań z rodzicami, dzieci z wadami wymowy, w celu przeprowadzenia wywiadu  i  rozmowy na temat  roli rodziców w przebiegu terapii
  8. Poinformowanie rodziców o zakończonej terapii u dzieci, u których potwierdzono postępy w pracy nad prawidłową wymową.
  9. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 - letnich z zakresu wczesnej profilaktyki mowy

Październik

  1. Konsultacje z rodzicami i wywiady na temat dotychczasowego rozwoju mowy dzieci. Omówienie dotychczasowego przebiegu terapii oraz zasad współpracy z logopedą w ramach profilaktyki, opieki i terapii logopedycznej.
  2. Przekazanie rodzicom zaleceń w formie pisemnej, dla dzieci  z zaburzeniami mowy, objętych opieką logopedyczną.
  3. Założenie zeszytów z zaleceniami i ćwiczeniami do realizacji z rodzicami w domu, dla dzieci zakwalifikowanych do udziału w terapii logopedycznej.
  4. Terapia dzieci z zaburzeniami mowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  5. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej  profilaktyki mowy.


Listopad

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami mowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej profilaktyki mowy.
  4. Warsztatowe zajęcia dla rodziców dzieci z zaburzeniami mowy.
  5. Test sprawności artykulatorów wśród dzieci zakwalifikowanych na terapię logopedyczną.


Grudzień

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. „Planszówki dla języka i dla główki” – Dni Gier Logopedycznych;  korekta wymowy poprzez ulubione gry dla dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną
  4. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej      profilaktyki mowy.


Styczeń

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej      profilaktyki mowy.
  4. Opracowanie wraz z dziećmi zestawu ulubionych  wierszyków i rymowanek utrwalających prawidłową artykulację głosek.
  5. Podsumowanie efektów terapii logopedycznej i opracowanie wniosków oraz kierunku dalszego przebiegu terapii w II semestrze

Luty

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Ogłoszenie konkursu wewnątrzprzedszkolnego na „Najśmieszniejszą minkę przedszkolaka”.
  4. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej  profilaktyki mowy.

Marzec

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej  profilaktyki mowy.
  4. Rozstrzygnięcie konkursu wewnątrzprzedszkolnego na najśmieszniejszą minkę przedszkolaka.
  5. Udział w przeglądzie wierszyków logopedycznych.

Kwiecień

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej  profilaktyki mowy.
  4. Zajęcia otwarte z rodzicami z zakresu profilaktyki logopedycznej dla dzieci 3- letnich „Bawmy się razem”.

Maj

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej  profilaktyki mowy.


Czerwiec

  1. Terapia dzieci z zaburzeniami wymowy. Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych indywidualnie lub w małych grupach celem uzyskania poprawnej wymowy.
  2. Systematyczne prowadzenie zeszytów  z zestawami ćwiczeń domowych dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich z zakresu wczesnej  profilaktyki mowy.
  4. Podsumowanie efektów terapii logopedycznej i opracowanie wniosków oraz kierunku dalszego przebiegu terapii
  5. Przygotowanie dyplomów dla dzieci 6-letnich, za uzyskane efekty w terapii logopedycznej, w czasie edukacji przedszkolnej.
  6. Opracowanie i przekazanie w indywidualnych przypadkach zaleceń na wakacje (do ćwiczeń w domu pod kierunkiem rodziców).

 Szanowni Państwo !!!


W zwiazku z wejsciem w życie z dniem  2 listopada 2018 r. uchwały nr 950/18 z dnia 18 października 2018 r. w sprawie określania wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego przez dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym w prowadzonych przez Gminę Miasta Toruń przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz określania warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z tej opłaty, znosi się obowiązek składania oświadczeń o okresie, w którym dziecko było nieobecne w  przedszkolu.

Odpis będzie dokonywany za kazdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu (wyżywienie, czesne).

W dalszym ciągu utrzymuje się  obowiązek zgłaszania nieobecności dziecka w przedszkolu i informowania o przyczynie tej nieobecności.

 

 

 

UCHWAŁA NR 950/18
RADY MIASTA TORUNIA
z dnia 18 października 2018 r.
w sprawie określenia wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego przez dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym w prowadzonych przez Gminę Miasto Toruń przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz określenia
warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z tej opłaty.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 4 0 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm. ) oraz art. 52 ust .1 i 2  ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U . z 2017 r. poz. 2203) uchwala się, co następuje:


§ 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o przedszkolu – należy przez to rozumieć publiczne przedszkole lub oddział przedszkolny w szkole podstawowej, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasta Toruń.

§ 2. Gmina Miasta Toruń zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę świadczone przez Publiczne przedszkola w wymiarze pięciu godzin dziennie przez pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku.

§3. 1. Określa się wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego przez dzieci do lat 6 w prowadzonych w prowadzonych przez Gminę Miasta Toruń przedszkolach w czasie przekraczającym wymiar zajęć,  o którym mowa w § 2 w wysokości 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu.

2.  Opłata, o której mowa w ust. 1 nie obejmuje kosztów wyżywienia.

§ 4 1. Zwalnia się z opłaty określonej w § 3 ust.1:
1)rodziców dzieci objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 127 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018r. poz. 996 );
2) rodziców dzieci 6 -letnich objętych rocznym obowiązkiem wychowania przedszkolnego (obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat).

2 . Wprowadza się częściowe zwolnienie z opłaty, o której mowa w § 3 ust.1, w wysokości 50% tej opłaty dla rodziców, których co najmniej dwoje dzieci uczęszcza do publicznego przedszkola, prowadzonego przez Gminę Miasta Toruń.
.
§ 5. Traci moc uchwała Nr 508/16 Rady Miasta Torunia z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie zasad odpłatności za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Miasta Toruń (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2016r. poz.4979).

§ 6 .Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Torunia.

§ 7 .Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący
Rady Miasta Torunia
/-/Marcin Czyżniewski

 

 

SZANOWNI PAŃSTWO !!!

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie uchwała nr 508/16 Rady Miasta Torunia z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie zasad odpłatności za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Miasta Toruń.

Zmiana w ustawie o systemie oświaty, która weszła w życie 9 grudnia 2016 r. wymusiła wydanie przez rady gminy nowych uchwał w sprawie  wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego. Zmiana wynika z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 poz. 1985).

W praktyce oznacza to, że z dniem 1 stycznia 2017 r.  zniesiona została możliwość  pobierania opłat za pobyt dzieci 6-letnich realizujących  obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (zuchy) w publicznych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych. Rodzice w/w dzieci ponoszą jedynie opłaty za korzystanie przez dziecko z wyżywienia.

 

 

 

 

i

 

 

PRZYKŁADY OBLICZANIA CZASU POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU

Dziecko przebywa w przedszkolu w godz. 7.30-16.30 ( tj. 9 godz.)
W takim przypadku przedszkole realizuje płatne świadczenia przez 4 godz. (9godz. pobytu dziennie – 5 godz. bezpłatnych= 4 godz. płatne). Godzinę zaczynamy liczyć od zadeklarowanego przez rodzica czasu przyprowadzania dziecka, czyli od 7.30, sposób wyliczenia:1,00zł /godz x 4 godz.=4,00zł/dziennie x 21 dni roboczych=84,00zł/m-c

Dziecko przebywa w przedszkolu w godz. 7.30-17.00 ( tj. 9,5godz.)
W takim przypadku przedszkole realizuje płatne świadczenia przez 4,5 godz. (9,5godz. pobytu dziennie – 5 godz. bezpłatnych= 4,5 godz. płatne). Zgodnie z uchwałą RMT rodzic płaci za każdą rozpoczętą godzinę, czyli za 5 godzin świadczeń przedszkola. Godzinę zaczynamy liczyć od zadeklarowanego przez rodzica czasu przyprowadzania dziecka, czyli od 7.30, sposób wyliczenia:1,00zł/godz x 5 godz.=5,00zł/dziennie x 21 dni roboczych=105,00/m-c

Dziecko przebywa w przedszkolu w godz. 7.45-16,15 ( tj. 8,5godz.)
W takim przypadku przedszkole realizuje płatne świadczenia przez 3,5 godz. (8,5godz. pobytu dziennie – 5 godz. bezpłatnych= 3,5 godz. płatne) Zgodnie z uchwałą RMT rodzic płaci za każdą rozpoczętą godzinę, czyli za 4 godzin świadczeń przedszkola. Godzinę zaczynamy liczyć od zadeklarowanego przez rodzica czasu przyprowadzania dziecka, czyli od 7.45, sposób wyliczenia:1,00zł/godz x 4 godz.=4,00zł/dziennie x 21 dni roboczych=84,00/m-c

Zmiany deklarowanych godzin uczęszczania dziecka do przedszkola rodzic/opiekun prawny może dokonać w każdym czasie, w formie pisemnej ze skutkiem od pierwszego dnia następnego miesiąca.

 

 

Opłata za przedszkole

wg stawki godzinowej

stawka:1,00zł/godz.

X

ilość dni roboczych

liczba godzin

opłata/czesne w zł

 

22dni

21dni

20dni

19dni

1 godz

22,00 zł

21,00

20,00

19,00

2godz

44,00 zł

42,00

40,00

38,00

3 godz

66,00 zł

63,00

60,00

57,00

4 godz

88,00 zł

84,00

80,00

76,00

5 godz

110,00 zł

105,00

100,00

95,00

6 godz

132,00 zł

126,00

120,00

114,00