Nauczyciel prowadzący. Kinga Prabucka, Marta Podborska

Nauczyciel prowadzący. Małgorzata Wiese, Ilona Przepiórka

 Wrzesień 2018


W naszej przedszkolnej rodzinie

  1. „Jestem przedszkolakiem”- opowiadanie nauczycielki ; zabawy integracyjne oraz rytmiczno- ruchowe do piosenek m.in. „Przedszkolaczek.
  2. Moja koleżanka, moi koledzy – wspólne opracowanie Kodeksu Motyli czyli Dobrego Kolegi.  Zabawy integracyjne przy muzyce
  3. Ulubione zabawy – rozmowa przy serii obrazków. Zestaw zabaw ruchowych „ wesołe zabawy”. Zabawy kostką mimiczną. 
  4. Moja ulubiona zabawka -  wyklejanie papierem kolorowym, zabawy ruchowe – twórcze jestem zabawką 
  5. Tu mam rękę, tu mam nogę – zabawy matematyczne – przestrzenne i rysunkowe.
  6. „Moje wakacje ”- rozmowa z pacynką na temat wakacji . Kolorowe kamienie – zabawy plastyczne – malowanie.  Zabawa ruchowa„ Letnie zabawy”
  7. Moja wizytówka czyli to lubię – zabawy plastyczne i rytmiczno- ruchowe przy piosence „Przedszkolaczek”
  8. „Motylkowe  zabawy”- zabawa ilustracyjna do piosenki „Mój przyjaciel motyl” zachętą do zabawy dydaktycznej „Gdzie jest motyl ?”
  9. „ Wspólnie dbamy o zabawki”- wiersz I. Salach pt. „Porządki” inspiracją do zabaw matematycznych. Zabawy z magicznym pudełkiem „Zgadnij co tu mam”
  10. „ Wesołe przedszkolaki”-  gry ściganka wg E. Kolczyńskiej. Zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem małych obręczy

Bezpieczne przedszkolaki

  1. „Co się dzieje na ulicy?”- piosenka „Będę kierowcą” zaproszeniem do  spaceru po najbliższej okolicy i na skrzyżowanie ulic.
  2. Kolorowe samochody – zabawa dydaktyczna; zestaw zabaw ruchowych „na ulicy”
  3. „ Ważne auta” -  opowieść ruchowa z wykorzystaniem krążków ( ćw. profilaktyki mowy); samochody specjalistyczne- praca plastyczna
  4. „Zuch na drodze” -  wiersz A. Widzowskiej inspiracją do wykonania sygnalizacji świetlnej– praca plastyczna
  5. „Będę kierowcą” – piosenka inspiracją do zabaw rytmiczno- ruchowych; samochód -składanie obrazka z 2 lub 3 części
  6. „Przygoda Dudusia”- opowiadanie St. Szuchowej pt. „Przygoda z małpką” inspiracją do wykonania – narysowania „motylkowego” pociągu
  7. „Dziwne pojazdy” – rozmowa przy obrazach multimedialnych ( wykorzystanie tablicy interaktywnej ); mój pojazd manipulowanie mozaika geometryczną.  Zabawy słuchowe „co słychać na ulicy”
  8. Garaże –budowanie z klocków; zestaw zabaw ruchowych na terenie przedszkolnym

 

  • JABŁKO  projekt edukacyjny –termin realizacji IX- X 2018

Cele ogólne- poznawanie nazw i wyglądu różnych jabłek, wartości zdrowotnych, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, kształcenie świadomości ekologicznej, wrażliwości sensorycznej, estetycznej, pobudzanie aktywności twórczej m.in. poprzez działania plastyczne, improwizacje ruchowo- taneczne, muzyczne; kształtowanie odporności emocjonalnej oraz zdolności do wysiłku intelektualnego
Cele operacyjne

Dzieci;

  • wypowiadają się na określony temat, odpowiadają na pytania, próbują zadawać pytania, dzielą się swoją wiedzą, wzbogacają wiadomości,  nabywają  sprawność komunikacyjną, uczestniczą w planowanych działaniach, potrafią współpracować  ze sobą,

PLANOWANA AKTYWNOŚĆ
ETAP I – rozpoczęcie projektu
•    - Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej ) – zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich zdobytych doświadczeń - Co wiemy o jabłkach?
•    - Spisanie siatki pojęciowej; zadawanie pytań- Czego chcemy się dowiedzieć o jabłkach? Kto nam może coś powiedzieć o jabłkach?
ETAP II – realizacja projektu – przykładowe fomy

  • Zorganizowanie kącika projektowego (z pomocą rodziców) 
  • Na straganie – wycieczka. Poznanie nazw różnych gatunków
  • Jabłkowe przysmaki- spotkanie – rozmowa z ekspertem 
  • Moje jabłko jest…-. zabawy słownikowe, opisywanie swoich spostrzeżeń, stosowanie jak największej ilości przymiotników.
  • Co można zrobić z jabłka…- swobodne wypowiedzi dzieci 
  • Wyprawa po jabłuszko- gra ściganka
  • Jabłko -  rysowanie ołówkiem, szkic
  • Jabłko- tworzenie myślowej mapy skojarzeniowej
  • Na straganie- zabawa tematyczna z wykorzystaniem wagi szalkowej
  • Jabłonka – piosenka do rysowania. Odtwarzanie wzoru różnymi technikami
  • Jabłonka, Małe czerwone jabłuszko, Czerwone jabłuszko –zabawy śpiewne, taneczne w parach do piosenek. Poznanie tańca- kujawiak, jego podstawowych kroków
  • Potocz jabłko…- zabawy integracyjne w kole
  • Quiz przyrodniczy  – rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, pantomimicznych o tematyce przyrodniczej
  • Owocowe puzzle – składanie obrazka z 4 części
  • Sprawne rączki - zabawy grafomotoryczne – łączenie ołówkiem wykropkowanych miejsc
  • ,,Poszukujemy piękna przyrody w otoczeniu przedszkola – spacery po osiedlu
  • Zapraszamy na ucztę – zabawy kulinarne, wykonywanie owocowych szaszłyków  
  • Zdrowo i sportowo- zabawy sportowe dzieci z rodzicami na terenie przedszkolnym. 

ETAP III  - podsumowanie projektu
•    Wykonanie plakatu zachęcającego do jedzenia jabłek
•    Wykonanie ulotek zachęcających do jedzenia jabłek
•    Wykonywanie albumu  ilustrowanego zdjęciami, szkicami, wierszami, rysunkami

REALIZACJA PROGRAMU KLUCZ DO UCZENIA SIĘ  Motyle część I
sesja 1 „Ukryj myszkę” dzieci będą; rozwijać umiejętność rozpoznawania siedmiu wybranych kolorów.
sesja 2 „Złap piłkę” dzieci będą; rozwijać umiejętność porównywania przedmiotów pod

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI  I ZE ŚRODOWISKIEM

  • Z uśmiechem witam przedszkole – zabawy adaptacyjne 30-31.08.2018
  • ogólne i grupowe zebranie z rodzicami 
  • Poczytaj mi mamo, tato…  - spotkania czytelnicze rodziców z dziećmi
  • systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne  z rodzicami
  • wycieczka  na stragan
  • spacery po osiedlu

 

Nasze przedszkole ma  40 lat i oficjalnie nosi imię Fryderyka Chopina!!!  

 

Pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Piotra Całbeckiego, dnia 7 czerwca 2014r. nastąpiło uroczyste nadania imienia, połączone z obchodami Jubileuszu 40-lecia Przedszkola.
Uroczystość rozpoczęło Trio Fortepianowe Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej zachwycając publiczność dojrzałością i charakterem formy muzycznej.  Po powitaniu gości przez dyrektora przedszkola, obejrzeniu prezentacji multimedialnej „Historia i Teraźniejszość Siedemnastki”, nastąpiło symboliczne odsłonięcie tablicy przez Prezydenta Miasta Torunia Pana Michała Zaleskiego, Przewodniczącego Rady Miasta Torunia Pana Mariana Frąckiewicza, Kujawsko-Pomorskiego Wicekuratora Oświaty Andrzeja Siemianowskiego i Annę Blek – dyrektora przedszkola.

 

Dzieci wraz z rodzicami i pracownikami przedszkola, w programie „Na szlaku podróży Fryderyka Chopina” wykreowały prawdziwe widowisko. Efektowny i żywiołowy występ, stworzył niepowtarzalną atmosferę. Obok tańców, popisu chóru i koncertu orkiestry przedszkolnej (Polonez As-Dur F. Chopina), dzieci z dumą i energią odśpiewały hymn przedszkola, - autorstwa pana Wojciecha Chachuły. Pani Agnieszka Brzezińska – Dyrektor Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni z rozmachem akompaniowała dzieciom, rodzicom i pracownikom przedszkola podczas odśpiewania pieśni „Życzenie” F. Chopina.
Niezapomnianych wrażeń dostarczył występ gościa specjalnego Takayuki Hirata. Japoński pianista w sposób kunsztowny interpretował utwory F. Chopina, wyzwalając wzruszenie wśród słuchaczy.
Jubileuszowy koncert, który na długo pozostanie w naszej pamięci, zamykał żywiołowy występ absolwentów przedszkola: Kamili Dybowskiej (pianino), Amadeusza Szwabowicza (obój, pianino), Marii Sokala (skrzypce), Julii Felczykowskiej (wiolonczela) oraz Martyny Fudali (skrzypce).

 


Po wystąpieniach, gratulacjach i podziękowaniach, zaproszono gości na   tort urodzinowy ufundowany przez Piotra Całbeckiego – Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Wśród zaproszonych gości nie zabrakło przyjaciół przedszkola. Zaszczycili nas swoją obecnością, Prezydent Miasta Torunia, Przewodniczący Rady Miasta, Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, Radni, Dyrektor Departamentu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego, profesorowie i pracownicy naukowi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyrektorzy szkół, przedszkoli i instytucji na stałe współpracujących z placówką, przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji i Straży Miejskiej, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Toruńskiego Stowarzyszenia Pomocy Szkole, Naczelnik WORD-u, Przewodnicząca ZNP, emerytowani dyrektorzy i pracownicy przedszkola, absolwenci, rodzice, dzieci, sympatycy przedszkola, media.

 

W imieniu społeczności przedszkola gorąco dziękuję wszystkim, którzy swoją obecnością uhonorowali uroczystość oraz podkreślili jedność z wartościami stanowiącymi tożsamość naszej placówki.

 

Dziękujemy za przybycie i  współtworzenie historii Przedszkola Miejskiego nr 17 im. Fryderyka Chopina w Toruniu.

 

Anna Blek

 

 


 

 

Dnia 20 marca 2014r. Rada Miasta Torunia uchwałą Nr 728/14 nadała imię Fryderyka Chopina naszej placówce. Uroczyste nadanie imienia połączone z obchodami Jubileuszu 40-lecia istnienia Przedszkola odbyło się 7 czerwca 2014r.

 

 

 

PROGRAM
Jubileuszu 40–lecia  Przedszkola Miejskiego nr 17 im. Fryderyka Chopina

7 czerwca 2014r. godz.10:00

  1. „TRIO MUZYCZNE” Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
  2. Hymn PrzedszkolaPowitanie gości
  3. Wspomnienia wraz z multimedialną prezentacją przedszkola  
  4. Symboliczne odsłonięcie tablicy
  5. Wystąpienia
  6. Program artystyczny -  wystąpią:
  • „Szlakiem podróży Fryderyka Chopina” - dzieci  wraz z rodzicami i pracownikami  Przedszkola Miejskiego nr 17
  • Absolwenci  przedszkola - uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu

Kamila Dybowska – pianino  

  • Stephen Heller Etiuda op. 46 nr 11

 Amadeusz Szwabowicz – pianino, obój

  • Fryderyk Chopin  “Preludium A-dur “
  • Wolfgang Amadeusz Mozart “Pieśń pastuszka”

 Maria Sokala – skrzypce     

  • Oskar Rieding „Koncert Skrzypcowy G-dur”

 Julia Felczykowska - wiolonczela

  • Dimitri Kabalewski „Czastuszka”

Martyna Fudali – skrzypce

  • Fryderyk Seitz Koncert uczniowski g- moll

Takayuki  Hirata - Gość specjalny

SŁODKI POCZĘSTUNEK TORT URODZINOWY

    

TAKAYUKI  HIRATA

Urodził sie w Osace. W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u swojego ojca. Od 12 roku życia doskonalił technikę u prof. Shinobu Yamady w Osace. Po ukończeniu szkoły Proffesional School of the Piano kontynuował naukę gry w klasie mistrzowskiej prof. Jerzego Sulikowskiego w Tokio. W latach 1993-1998 studiował w Akademii Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jeszcze w trakcie studiów wykonał wiele recitali, koncertował również m.in. z orkiestrami Filharmonii Pomorskiej oraz Toruńską Orkiestrą Kameralną. Wykonywał również własne kompozycje fortepianowe. Uczestnik festiwali w Polsce, Europie i Japonii. Współpracuje ze skrzypaczką, Dorotą Gajek, altowiolistą Filipem Wroniszewskim i Krzysztofem Blekiem, Dawidem Jungiem, z którym koncertował m.in. w Wiedniu. Pianista wykładał na Akademii Muzycznej w im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Popularyzator japońskiej muzyki w Polsce, wykonuje utwory współczesnych kompozytorów japońskich, m.in. Tōru Takemitsu, Katsuhisa Hattori[1] W roku 2000 roku uczestniczył w prawykonaniu Koncertu na 2 fortepiany słynnego kompozytora japońskiego Kohichi Hattori. Koncert ten został nagrany przez Polskie Radio Olsztyn oraz transmitowany przez Państwową Stację Telewizyjną NHK w Japonii. Solo pianista koncertuje głównie w Japonii, Polsce, Holandii, Rumunii i Niemczech. Obok Rafała Blechacza, Katarzyny Borek i Krzysztofa Herdzina należy do znamienitych wychowanków prof. Katarzyny Powej-Zydroń.

 

 

Jubileusz 40-lecia naszego przedszkola, to ludzkie życiorysy wpisane w ideę wspomagania i stymulowania rozwoju najmłodszego pokolenia oraz propagowania i przekazywania najważniejszego celu wychowania, - miłości do świata i ludzi.Patrząc z perspektywy czasu, upływających lat, - wiem, że najistotniejszym osiągnięciem zawodowym zespołu ludzi, tworzącego Przedszkole Miejskie nr 17, jest wypracowanie i kontynuowanie wizji placówki nowoczesnej, w którym każdy podmiot znajduje satysfakcję ze współuczestniczenia w procesie edukacji i jest współodpowiedzialny za efekt oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych.

 

Anna Blek