Witamy w serwisie PM17
Prośba Twojego Dziecka
- Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
- Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
- Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
- Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.
- Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
- Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
- Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
- Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga !
- Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
- Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
- Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
- Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
- Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
- Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
Janusz Korczak
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole przyjazne dzieciom wspierające ich wszechstronnyrozwój i aktywność twórczą. Uwzględniające indywidualne możliwości, potrzeby, doświadczenia, oczekiwania, zainteresowania i prawa każdego dziecka. Tworzące klimat wzajemnego zaufania, bezpieczeństwa oraz ciepłej i radosnej atmosfery. Szeroko współpracujące ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym na zasadzie motywacji i partnerstwa.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE I ORGANIZACYJNE
- Rozwijanie podmiotowości wychowanków, nauczycieli, pracowników i rodziców przejawiającej się w otwartości, zdolności do samoedukacji i intelektualnej autonomii.
- Przywracanie rangi wartościom uniwersalnym, związanym z człowiekiem i jego życiem.
- Tworzenie, wspieranie, wzbogacanie w przedszkolu i środowisku, optymalnych warunków rozwoju dziecka.
- Zapewnianie dzieciom możliwości indywidualnego rozwoju wg posiadanych możliwości.
- Prowadzenie działalności kompensacyjno – wyrównawczej.
- Wdrażanie do praktyki pedagogicznej najbardziej wartościowych koncepcji metodycznych, pobudzających aktywność poznawczą, twórczą i zdolności innowacyjne dzieci.
- Wzbogacanie form oddziaływań edukacyjnych poprzez modernizację bazy lokalowej i dydaktycznej, współpracę ze środowiskiem.
- Wyzwalanie i rozwijanie aktywności zawodowej pracowników placówki poprzez stosowanie demokratycznego stylu zarządzania. Promowanie zachowań innowacyjnych.
PRIORYTETY I KIERUNKI ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH PRZEDSZKOLA
- Diagnozowanie środowiska, rozpoznawanie potrzeb dzieci oraz podejmowanie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Wspomaganie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami
- Wspieranie rodziców w procesie wychowania dziecka
- Wspieranie dzieci w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności. Stymulowanie aktywności twórczej
- Czuwanie nad przestrzeganiem praw dziecka
- Czynne współuczestnictwo rodziców w edukacji przedszkolnej – ujednolicenie oddziaływań wychowawczych rodziców i przedszkola
- Wyraźnie określone i akceptowane przez rodziców, nauczycieli i pracowników kierunki i cele działania przedszkola
- Promocja zdrowia i proekologicznych zachowań
- Dbałość o nowoczesną bazę materialną przedszkola
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli wpływające na jakość pracy placówki
Szukaj własnej drogi. Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny,
zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres ich praw i obowiązków.
Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim.
J. Korczak
Koncepcja Pracy Przedszkola Miejskiego nr 17 im. Fryderyka Chopina w Toruniu
na lata 2015/2020
PRZEDSZKOLAK TWÓRCĄ, BADACZEM, ODKRYWCĄ
stymulowanie rozwoju odpowiedzialności, samodzielności
i współpracy u dzieci w wieku przedszkolnym
z wykorzystaniem koncepcji Planu Daltońskiego
priorytety na kolejne lata:
- (2015/2016) „Widzę, czuję, poznaje” - przedszkolak odbiera świat wszystkimi zmysłami
- (2016/2017) „Mali wynalazcy” - przedszkolak w świecie nauki i techniki
- (2017/2018) „Każde dziecko jest zdolne”- przedszkolak twórcą i artystą
- (2018/2019) „Jestem cząstką przyrody”- przedszkolak odkrywa świat przyrody
- (2019/2020) „Podróże małe i duże”- przedszkolak turystą i odkrywcą
Nasze przedszkole jest miejscem twórczych pomysłów, dyskusji i refleksji skierowanej na rozwój, popularyzację i upowszechnianie edukacji przedszkolnej. Odwiedzają nas takie autorytety jak m.in. M.Bogdanowicz, W. Chotomska, A. Brzezińska, R. Łukasiewicz, G. Dolia, W. Limont,
Spotykają się z nami pedagodzy z Francji, Anglii, Niemiec, Bułgarii, Rumunii czy Turcji. Jesteśmy współorganizatorami FORUM PRZEDSZKOLI województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000-2004), współtworzymy FESTIWAL EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ - Fenomen Wieku Przedszkolnego (2007-2013)
Współdziałamy ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych.
- Objęcie opieką metodyczną i merytoryczną praktyk pedagogicznych śródrocznych i ciągłych. Porozumienie pomiędzy Wydziałem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (od 15.10.2009r.)
- Objęcie opieką metodyczną praktyk pedagogicznych studentów romanistyki.- porozumienie z Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu. (2007-2014) – bezpłatna nauka języka francuskiego w przedszkolu.
- Objęcie opieką metodyczną i merytoryczną praktyk studentów logopedii - UMK
- Współpraca od grudnia 2011r. z Fundacją ACPL.- Akademickie Centrum Pomocy Logopedycznej. W ramach wolontariatu studenci kierunku pedagogika specjalność logopedia Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy prowadzą z dziećmi zajęcia wspomagające komunikację (pod opieką merytoryczną i metodyczna logopedy i dyrektora).
Działalność przedszkola rozpowszechniana jest między innymi poprzez: foldery, publikacje, stronę internetową. Kadra pedagogiczna opracowała i wydała książkę „Przedszkole przyjazne dzieciom” oraz biuletyn „Zabawy integracyjne”,
Jesteśmy pierwszym przedszkolem, w którym pilotażowo przeprowadzono zewnętrzny pomiar jakości pracy, dotyczący trzech wybranych obszarów!
- współpraca przedszkola z rodzicami
- doskonalenie zawodowe nauczycieli
- innowacje pedagogiczne
Mocne strony pracy przedszkola w tych zakresach, to:
- wysoki poziom zadowolenia rodziców z działalności przedszkola,
- duże zaangażowanie rodziców, w tym Rady Rodziców i nauczycieli w zakresie wzajemnej współpracy,
- bogata oferta współpracy przedszkola z rodzicami,
- realizacja zadań przedszkolaka przy zasięganiu i uwzględnianiu opinii rodziców,
- realizacja programu autorskiego i innowacji pedagogicznej, różnorodne ewaluacje innowacji,
- rozpowszechnianie realizowanych innowacji,
- wykwalifikowana kadra - permanentnie podejmująca formy doskonalenia zawodowego
W naszym przedszkolu
Dziecko - najważniejsze !
- pamiętamy o indywidualności każdego wychowanka,
- stwarzamy okazje do samodzielnego podejmowania decyzji, wyboru celu działania, jego przebiegu, efektu i oceniania,
- inicjujemy sytuacje problemowe, by dziecko miało szansę odkrywania, pokonywania trudności i doświadczenia własnej skuteczności,
- aranżujemy pomieszczenia przedszkolne umożliwiając dzieciom podejmowanie indywidualnych i zespołowych działań w sferze aktywności ruchowej, plastycznej, muzycznej, słownej i intelektualnej,
- prezentujemy osiągnięcia artystyczne wszystkich dzieci umieszczając ich prace w Galerii Dziecięcej - " Kolorowy Świat Dziecka",
- wspomagamy dzieci w przekroczeniu progu przedszkola poprzez zabawy i zajęcia adaptacyjne organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego z jednoczesnym udziałem rodziców,
- stosujemy metody twórcze wpływające na wszechstronne stymulowanie rozwoju każdego dziecka,
- dobrze przygotowujemy nasze dzieci do podjęcia nauki w szkole,
- jesteśmy otwarci na integrację dzieci zdrowych z dziećmi "sprawnymi inaczej" (tworzymy grupy integracyjne).
Rodzice-współuczestniczący !
- zachęcamy rodziców do czynnego współuczestniczenia w edukacji przedszkolnej,
- rozszerzamy i pogłębiamy wiedzę rodziców o dziecku, ustalamy z nimi jednolite formy oddziaływania wychowawczego poprzez częste kontakty indywidualne, konsultacje, zebrania grupowe, zajęcia otwarte,
- wzbogacamy wiedzę pedagogiczną rodziców poprzez spotkania ze specjalistami: psycholog, logopeda, pedagog i popularyzację literatury pedagogicznej,
- rozwijamy współpracę między przedszkolem a domem rodzinnym poprzez angażowanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w zajęciach otwartych i warsztatach,
- umacniamy więź rodzinną poprzez organizowanie spotkań i uroczystości przedszkolnych,
- zachęcamy rodziców do wprowadzania dziecka w świat kultury i sztuki poprzez ich twórcze uczestnictwo w inscenizacjach i bajkach prezentowanych na terenie przedszkola,
- oferujemy szeroką gamę zajęć dodatkowych prowadzonych przez wykwalifikowanych specjalistów : rytmikę, naukę gry na pianinie, gimnastykę korekcyjną, naukę języka angielskiego i francuskiego
- jesteśmy zawsze otwarci na nowe propozycje dzieci i rodziców,
Kadra - profesjonalna !
- wysoko wykwalifikowana kadra,
- bogate doświadczenia zawodowe,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych i ustawiczne doskonalenie warsztatu pracy,
- publikacje własnych osiągnięć przez nauczycieli w czasopismach,
- otwartość na wszelkie nowości wydawnicze, metody i innowacje pedagogiczne,
- bardzo wysoki poziom prowadzonych w formie warsztatów Rad Pedagogicznych, także z udziałem specjalistów,
- prowadzenie zajęć otwartych dla różnych środowisk : - dla rodziców i z ich udziałem -koleżeńskie dla nauczycieli i studentów wydziału pedagogicznego UMK,
- realizacja własnych pomysłów i inwencji twórczej nauczycieli , opracowywanie rocznych planów pracy przez zespoły nauczycielek,
- szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym - udział w konkursach, przeglądach, wystawach, turniejach ,
- stosowanie treningów interpersonalnych jako techniki uczenia się nowych form zachowania,
- stwarzanie klimatu wysokiej kultury osobistej, taktu pedagogicznego i odpowiednich zachowań w sferze słów i czynów.
Opieka - fachowa !
- zapewnienie klimatu bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania,
- wyrażanie uznania i szacunku wobec dziecka poprzez pełną jego akceptację; tu i teraz , okazywania mu miłości i przyjaźni,
- bezwarunkowa akceptacja osoby dziecka,
- dostrzeganie wysiłku dziecka, podkreślanie jego mocnych stron i wzmacnianie słabszych,
- ocenianie zachowania a nie osoby dziecka,
- sprawiedliwe rozstrzyganie konfliktów między dziećmi,
- unikanie stosowania kar,
- stosowanie pozytywnych wzmocnień (np. uśmiech, przytulenie, słowa pochwały),
- poszukiwanie sposobów na uśmiech i radość dziecka, jego akceptację w grupie poprzez stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych,
- wykorzystywanie w pracy wychowawczo-dydaktycznej metod, twórczego wychowania z uwzględnieniem propozycji dzieci, otwartych zadań problemowych zintegrowanych z potrze bami dzieci i ich środowiskiem.
Nasze przedszkole jest miejscem twórczych pomysłów, dyskusji i refleksji skierowanej na rozwój, popularyzację i upowszechnianie edukacji przedszkolnej. Odwiedzają nas takie autorytety jak m.in. M. Bogdanowicz, W. Chotomska, A. Brzezińska, R. Łukasiewicz, G. Dolia, W. Limont,
Spotykają się z nami pedagodzy z Francji, Anglii, Niemiec, Bułgarii, Rumunii czy Turcji. Jesteśmy współorganizatorami FORUM PRZEDSZKOLI województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000-2004), współtworzymy FESTIWAL EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ- Fenomen Wieku Przedszkolnego (2007-2013)
Współdziałamy ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych.
-
Objęcie opieką metodyczną i merytoryczną praktyk pedagogicznych śródrocznych i ciągłych. Porozumienie pomiędzy Wydziałem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (od 15.10.2009r.)
-
Objęcie opieką metodyczną praktyk pedagogicznych studentów romanistyki.- porozumienie z Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu. (2007-2014) – bezpłatna nauka języka francuskiego w przedszkolu.
-
Objęcie opieką metodyczną i merytoryczną praktyk studentów logopedii - UMK
-
Współpraca od grudnia 2011r. z Fundacją ACPL.- Akademickie Centrum Pomocy Logopedycznej. W ramach wolontariatu studenci kierunku pedagogika specjalność logopedia Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy prowadzą z dziećmi zajęcia wspomagające komunikację (pod opieką merytoryczną i metodyczna logopedy i dyrektora).
Działalność przedszkola rozpowszechniana jest między innymi poprzez: foldery, publikacje, stronę internetową. Kadra pedagogiczna opracowała i wydała książkę „Przedszkole przyjazne dzieciom” oraz biuletyn „Zabawy integracyjne”,
Jesteśmy pierwszym przedszkolem, w którym pilotażowo przeprowadzono zewnętrzny pomiar jakości pracy, dotyczący trzech wybranych obszarów!
-
współpraca przedszkola z rodzicami
-
doskonalenie zawodowe nauczycieli
-
innowacje pedagogiczne
Mocne strony pracy przedszkola w tych zakresach, to:
-
wysoki poziom zadowolenia rodziców z działalności przedszkola,
-
duże zaangażowanie rodziców, w tym Rady Rodziców i nauczycieli w zakresie wzajemnej współpracy,
-
bogata oferta współpracy przedszkola z rodzicami,
-
realizacja zadań przedszkolaka przy zasięganiu i uwzględnianiu opinii rodziców,
-
realizacja programu autorskiego i innowacji pedagogicznej, różnorodne ewaluacje innowacji,
-
rozpowszechnianie realizowanych innowacji,
-
wykwalifikowana kadra - permanentnie podejmująca formy doskonalenia zawodowego
W naszym przedszkolu:
Dziecko - najważniejsze !
-
pamiętamy o indywidualności każdego wychowanka,
-
stwarzamy okazje do samodzielnego podejmowania decyzji, wyboru celu działania, jego przebiegu, efektu i oceniania,
-
inicjujemy sytuacje problemowe, by dziecko miało szansę odkrywania, pokonywania trudności i doświadczenia własnej skuteczności,
-
aranżujemy pomieszczenia przedszkolne umożliwiając dzieciom podejmowanie indywidualnych i zespołowych działań w sferze aktywności ruchowej, plastycznej, muzycznej, słownej i intelektualnej,
-
prezentujemy osiągnięcia artystyczne wszystkich dzieci umieszczając ich prace w Galerii Dziecięcej - " Kolorowy Świat Dziecka",
-
wspomagamy dzieci w przekroczeniu progu przedszkola poprzez zabawy i zajęcia adaptacyjne organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego z jednoczesnym udziałem rodziców,
-
stosujemy metody twórcze wpływające na wszechstronne stymulowanie rozwoju każdego dziecka,
-
dobrze przygotowujemy nasze dzieci do podjęcia nauki w szkole,
-
jesteśmy otwarci na integrację dzieci zdrowych z dziećmi "sprawnymi inaczej" (tworzymy grupy integracyjne).
Rodzice-współuczestniczący !
-
zachęcamy rodziców do czynnego współuczestniczenia w edukacji przedszkolnej,
-
rozszerzamy i pogłębiamy wiedzę rodziców o dziecku, ustalamy z nimi jednolite formy oddziaływania wychowawczego poprzez częste kontakty indywidualne, konsultacje, zebrania grupowe, zajęcia otwarte,
-
wzbogacamy wiedzę pedagogiczną rodziców poprzez spotkania ze specjalistami: psycholog, logopeda, pedagog i popularyzację literatury pedagogicznej,
-
rozwijamy współpracę między przedszkolem a domem rodzinnym poprzez angażowanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w zajęciach otwartych i warsztatach,
-
umacniamy więź rodzinną poprzez organizowanie spotkań i uroczystości przedszkolnych,
-
zachęcamy rodziców do wprowadzania dziecka w świat kultury i sztuki poprzez ich twórcze uczestnictwo w inscenizacjach i bajkach prezentowanych na terenie przedszkola,
-
oferujemy szeroką gamę zajęć dodatkowych prowadzonych przez wykwalifikowanych specjalistów : rytmikę, naukę gry na pianinie, gimnastykę korekcyjną, naukę języka angielskiego i francuskiego
-
jesteśmy zawsze otwarci na nowe propozycje dzieci i rodziców,
Kadra - profesjonalna !
-
wysoko wykwalifikowana kadra,
-
bogate doświadczenia zawodowe,
-
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych i ustawiczne doskonalenie warsztatu pracy,
-
publikacje własnych osiągnięć przez nauczycieli w czasopismach,
-
otwartość na wszelkie nowości wydawnicze, metody i innowacje pedagogiczne,
-
bardzo wysoki poziom prowadzonych w formie warsztatów Rad Pedagogicznych, także z udziałem specjalistów,
-
prowadzenie zajęć otwartych dla różnych środowisk : - dla rodziców i z ich udziałem -koleżeńskie dla nauczycieli i studentów wydziału pedagogicznego UMK,
-
realizacja własnych pomysłów i inwencji twórczej nauczycieli , opracowywanie rocznych planów pracy przez zespoły nauczycielek,
-
szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym - udział w konkursach, przeglądach, wystawach, turniejach ,
-
stosowanie treningów interpersonalnych jako techniki uczenia się nowych form zachowania,
-
stwarzanie klimatu wysokiej kultury osobistej, taktu pedagogicznego i odpowiednich zachowań w sferze słów i czynów.
Opieka - fachowa !
-
zapewnienie klimatu bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania,
-
wyrażanie uznania i szacunku wobec dziecka poprzez pełną jego akceptację; tu i teraz , okazywania mu miłości i przyjaźni,
-
bezwarunkowa akceptacja osoby dziecka,
-
dostrzeganie wysiłku dziecka, podkreślanie jego mocnych stron i wzmacnianie słabszych,
-
ocenianie zachowania a nie osoby dziecka,
-
sprawiedliwe rozstrzyganie konfliktów między dziećmi,
-
unikanie stosowania kar,
-
stosowanie pozytywnych wzmocnień (np. uśmiech, przytulenie, słowa pochwały),
-
poszukiwanie sposobów na uśmiech i radość dziecka, jego akceptację w grupie poprzez stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych,
-
wykorzystywanie w pracy wychowawczo-dydaktycznej metod, twórczego wychowania z uwzględnieniem propozycji dzieci, otwartych zadań problemowych zintegrowanych z potrze bami dzieci i ich środowiskiem.