Nauczyciele prowadzący: Monika Monikowska, Anna Prinz

KWIECIEŃ

Z KWIETNIEM – PLETNIEM NA WESOŁO

  1. „Kolorowa wiosna” – Słuchanie wiersza I. Wowk „Kwiecień - plecień”, zabawy ruchowo – rytmiczno- taneczno – plastyczne w oparciu o piosenkę.
  2. „Szukamy wiosny” – Wycieczka do lasu, zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem naturalnych przeszkód.
  3. „Rachunki pani Wiosny” – słuchanie zagadek słownych inspiracją do zabawy matematycznej metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
  4. Twórczy czwartek – „Kwiaty na łące” – tworzenie obrazka z wykorzystaniem różnokolorowej krepy, wypowiedzi twórcze: Gdybym była księżniczką kwiatów.
  5. „Plećmy z Panem Kwietniem” – zabawy rysunkowe do wierszy j. Beszcyńskiego, zestaw zabaw ruchowych R.Labana.
  6. Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice” Sesja 11 „Figurkowe ludziki idą spać”
  • Zabawa kreatywna „Czarowanie kwiatów” 
  • Zabawy oddechowe z elementami Dennisona 
  • Zabawa ruchowa z elementami skłonu „Praca ogrodnika” 
  • Zestaw zabaw metodą R. Labana

 Metoda Dobrego Startu - opracowanie piosenki pt. ”Deszczowe krople”

WIOSNA NA WSI

  1. „Co słychać na wsi?” - Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi na podstawie wiersza „Kto tu rządzi ?” Marzeny Kwietniewskiej – Talarczyk.
  2. „Zwierzęta na wsi” – Zabawa dydaktyczna inspiracją do lepienie zwierząt hodowanych na wsi z plasteliny, zestaw zabaw ruchowych.
  3. „Nowinki z wiejskiego podwórka” - Teatrzyk sylwet wg opowiadania L. Wiszniewskiego „Jak szara gąska gospodarowała”, zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu”
  4. Twórczy Czwartek – „Z wizytą u pani kwoki” - Słuchanie opowiadania A. Usakiewicz „O kurczaku, który był wyjątkowo puchaty” , kreatywne wykonanie kury z papierowego talerzyka:
  5. „Podwórkowa Orkiestra”- Instrumentacja piosenki „Kogut”, zestaw zabaw ruchowych.
  6. „Rodzice I Ich Dzieci” - Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Wiosna w wiejskiej zagrodzie”, zabawa klasyfikacyjna „Stwórz rodzinę”.
  7. „Mieszkania Zwierząt” - Zabawa dydaktyczna „Gdzie mieszkają zwierzęta?”, zestaw zabaw ruchowych

Twórczy czwartek – „Piesek Burek”– kreatywne wykonanie sylwety pieska.

„Kocie Zabawy” - Bajka ortofoniczna W zagrodzie Małgosi (według E. Michałowskiej), zabawa ruchowa „Mały Kot”.

Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
Sesja 12 „Tęczowa loteria z obrazkami”
Sesja 13 „Wieża zwierząt 1”

  • Quiz „Wesoła zagroda” - zabawa dydaktyczna
  •  „Zajączki”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
  • „Kogut i kury”-zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
  • „Pastuszek, gęsi i wilk”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
  • Zestaw Zabaw ruchowych z elementami metody twórczej A.M.Kniessów
  • Zestaw zabaw ruchowych metodą R.Labana


POLSKA, MOJA OJCZYZNA

  1. „Dzień Ziemi” – 22.04.2018 - Wysłuchanie wiersza pt. „Opowieść ziemi” - z wykorzystaniem ilustracji, zabawa dydaktyczna „Segregowanie śmieci”.
  2. „Poznajemy Mapę Polski”– zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem fizycznej mapy Polski, zestaw zabaw ruchowych metodą stacyjną.
  3. „Symbole Narodowe”- oglądanie filmiku edukacyjnego , zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza M. M. Skrobacz Polska.
  4. „Najważniejsza Pieśń Polaka” – słuchanie wiersza „Mazurek Dąbrowskiego” Elżbiety  Dubowicz – Jabłońskiej, wykonanie kotylionu w barwach narodowych.
  5. „Nasze Miasto” – zabawa dydaktyczna z ilustracjami Torunia, słuchanie piosenki nad Toruniem”
  • Zabawa ruchowa „Flaga”
  • Zabawa ruchowa „Orły”
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Krakowiaczek”
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne.
  • Zestaw zabaw ruchowych met. zadaniową.

„Maszeruje Wiosna”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO

  • „Współpracujemy” – tablica ukazująca współpracę z partnerem – dalsze doskonalenie współpracy
    Zegar - specjalny zegar, który pokazuje upływ czasu 5,10,15,30 minut
    Wprowadzenie tablicy – „Zadanie do wykonania”

Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:

  1. „Matematyczne Ule” – (Bawię się matematyką) -  Zadaniem dziecka jest znalezienie domków dla pszczół, przy czym musi pamiętać, aby w każdym z nich nie mieszkało więcej niż jest to możliwe. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, zabawa.
    „Flaga Polski” - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) – Zadaniem dziecka jest pokolorowanie flagi według wzoru.
  2.  „W wiejskiej zagrodzie” – (Jestem ciekawy świata) - Zadaniem dziecka jest przyjrzenie się rysunkowi i odpowiedzenie na pytanie „czy dzieci są ze swoimi mamami?”
  3. „Ślimaczek - rozśmiewaczek” - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) - Zadaniem dziecka jest pokolorowanie go w taki sposób, żeby wyglądał wesoło oraz nadanie mu śmiesznego imienia.

ANGIELSKI

Spring – Wiosna

  1. Spring is here song (piosenka)
  2. Zapoznanie się ze słownictwem: bluebird, bee, ladybug, butterfly, frog
  3. Rozpoznanie ich na obrazkach i próba ich nazwania
  4. Podążanie za słowami piosenki i nabywanie umiejętności pokazywania
  5. Włączanie się do śpiewu piosenek

Farm – Wieś

  1. Walk around the Farm song (piosenka)
  2. Zapoznanie się ze słownictwem: cow, dog, duck, horse, pig, sheep
  3. Memory game
  4. Kolorowanie wybranych zwierzątek i próba ich nazwania
  5. Farm Animal Bingo
  • Utrwalanie piosenki na powitanie „Hello, hello, hello how are you” oraz piosenki na pożegnanie „Bye, bye, goodbye”
  • Utrwalanie piosenki „Slippery fish” i zawartego w niej słownictwa

 

Współpraca z rodzicami:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami.
  • Pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi.
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego. 
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”.

Współpraca ze środowiskiem:

  • Zabawy badawcze „Powietrze” prowadzone przez p. Bartka – 10.04.2018r.
  • Koncert muzyczny – 17.04.2018r.
  • Koncert muzyki poważnej w wykonaniu absolwentów przedszkola– 19.04.2018r.
  • Zajęcia otwarte z profilaktyki logopedycznej – 26.04.2018
  • Wycieczka w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny
  • Wycieczka do lasu
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • Zajęcia z logopedą przedszkolnym z zakresu wczesnej profilaktyki mowy
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą strona chodnika

 

 

MARZEC

JĘZYK ANGIELSKI

  • Zabawa powitalna „Introduce yourself”
  • Slippery fish song. Słownictwo: fish, shark, whale.
  • Easter
  • The way the bunny hops song. Słownictwo: hop, shake, wiggle, flop.
  • Chick, chick, chick, chick chicken song. Słownictwo: chick, chicken, egg

 
Przybysze z kosmosu

  1. Czy kosmos to tylko my? – Oglądanie ilustracji przedstawiających przestrzeń kosmiczną, zabawy konstrukcyjne „Budujemy statek kosmiczny”.
  2. Będziemy lecieć rakietą kosmiczną – Zabawa przy muzyce R. Straussa 2001 A Space Odyssey (według M. Staniek) inspiracją do wykonania przestrzennej pracy technicznej „Rakieta”.
  3. Jesteśmy mieszkańcami Ziemi - słuchanie fragmentów wiersza A. H. Murgrabi „Halo,
    to mówi Ziemia”, wyklejanie plasteliną fragmentu kuli ziemskiej.
  4. Czym się różni dzień od nocy? -. Zabawa pantomimiczna Co można robić w dzień? inspiracją do zabawy orientacyjno-porządkowej Dzień – noc oraz ćwiczeń klasyfikacyjnych.
  5. Na niebie pełno świecących gwiazd – improwizacja ruchowa przy piosence Gwiazdka
    (sł. i muz. K. Przybylska), zestaw zabaw z elementami ruchu.
  6. Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”, Sesja 11 „Figurkowe ludziki idą spać”
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Statki kosmiczne”.
  • Zabawa integracyjna „Globus”

Wiosno, wiosenko – witaj wśród nas!

  1. „Kto na spacer wyruszy niech otwiera oczy i uszy!” – opowiadanie M. Kownackiej inspiracją do wycieczki w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny
  2.  „Wiosenne prace w ogrodzie” – układanie historyjki obrazkowej inspiracją do lepienia z masy solnej narzędzi ogrodniczych
  3. „Cóż to za kwiatek na wietrze się kłania?” – wiersz B. Lewandowskiej, pt. „Po co zrywać?” inspiracją do malowania na sztalugach nt. ”Wiosenne kwiaty”
  4. Twórczy czwartek - „Siejemy, pielęgnujemy i obserwujemy!” – zabawa dydaktyczna połączona z urządzaniem wiosennego kącika przyrody
  5. „Wiosenne zapachy”- zabawa relaksacyjna przy muzyce połączona z aromaterapią inspiracją do malowania dłońmi  „wiosennych zapachów” przy pomocy farb plakatowych (na dużych arkuszach szarego papieru)
  6. „Budzi się las, budzi się życie...” – nauka piosenki pt. „Wiosenne porządki”,  wycieczka do lasu połączona z zestawem zabaw ruchowych (metoda zadaniowa)
  7. „Zabawa zajączków”- gra ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, zestaw zabaw ruchowych (elem. metody twórczej Kniessów )
  • Twórczy czwartek - „Motylem jestem” – Wiersz W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” inspiracją do treningu twórczego myślenia „Co by było gdyby motyle nie miały skrzydeł?”; „Mój wiosenny motyl” – wyklejanka
  • Metoda Dobrego Startu - opracowanie piosenki pt. ”Deszczowe krople”
        
    Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
    Sesja 12 „Tęczowa loteria z obrazkami”
    Sesja 13 „Wieża zwierząt 1”

 

  • „Leć motylku wprost do nieba…” – ćwiczenia oddechowe  
  • Zabawa ruchowa z elem. równowagi: „Bociany” 
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Słonko świeci, deszczyk pada”
  • Zabawa ruchowa „Wiosenne zabawy”(z elem. metody twórczej) 
  • Zabawa ruchowa „Motylki”
  • Zabawy ruchowe poranne (forma aerobicu) 
  • Zestaw zabaw ruchowych ( elem. metody twórczej Kniessów )
  • Zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa)


Wielkanocne tradycje i zwyczaje

  1. „Staropolskie zwyczaje Świąt Wielkanocnych” – opowiadanie nauczycielki przy obrazkach z wykorzystaniem pacynki; nauka piosenki „Pisanki, pisanki”
  2. „Palmy i palemki wielkanocne” – zabawa dydaktyczna inspiracją do wykonania wielkanocnych palm oraz zestawu zabaw ruchowych metodą R. Labana
  3. „Przygoda wielkanocna” – historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania J. Kiersta inspiracją do wykonania z masy solnej „Wielkanocnego zajączka”
  4. Twórczy czwartek - „Jajko, czy kura?” – próby dziecięcego filozofowania inspiracją do aktywnego słuchania muzyki „Kura i kurczęta” wg Batti Strauss (Norwegien dence Nr 2, E. Griega) oraz wykonania z waty i kolorowego papieru wielkanocnego kurczaczka
  5. „Awantura o pisankę” – teatr sylwet na podstawie wiersza B. Ponikarczyk  inspiracją  do wykonania kolorowych  pisanek, zestaw zabaw ruchowych metodą R. Labana

  6. Zestaw zabaw porannych „Zajączki”
  7. „Kogut i kury” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa
  8. „Pastuszek, gęsi i wilk” – zabawa ruchowa z elementem biegu
  9. Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody R. Labana
  10. Koncepcja Planu Daltońskiego
  11. „Współpracujemy” – tablica ukazująca współpracę z partnerem – dalsze doskonalenie współpracy
  12. Zegar - specjalny zegar, który pokazuje upływ czasu 5,10,15,30 minut
  13. Wprowadzenie tablicy – „Zadanie do wykonania”


Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:

  • „Ufoludki śmieszne ludki” – pokoloruj kredkami pastelowymi kolorowankę ufoludka według wzoru - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  • „Biedroneczki są w kropeczki” – doklej biedronkom tyle kropek, aby każda z nich miała tyle samo na jednym jak i drugim skrzydełku – (Bawię się matematyką)
  • „Wiosenne kwiatki” – Połącz kwiatki z ich cieniem – (Jestem ciekawy świata).
  • „Zajączki” – złóż zajączka według instrukcji, dorysuj brakujące elementy (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)


Współpraca z rodzicami:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami,
  • Pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi,
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”


Współpraca ze środowiskiem:

  • „Powitanie wiosny” z aktorami Teatru „Zaczarowany Świat” – 21.03.2018r.
  • koncert muzyczny – 13.03.2018r.
  • wycieczka w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny
  • wycieczka do lasu
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • Zajęcia z logopedą przedszkolnym z zakresu wczesnej profilaktyki mowy
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą strona chodnika

 

 

 

 LUTY

Jesteśmy kucharzami

  1. W przedszkolnej kuchni – zabawa dydaktyczna . Zwiedzanie kuchni przedszkolnej.
  2. Co ten czajnik gwiżdże? – słuchanie piosenki Wesoły Czajnik, rozmowa na jej temat oraz wykonanie pracy plastycznej metodą wyklejanki.
  3. Bawimy się wagą – zabawa badawcza
  4. „Małe co nieco” – Tłusty Czwartek. 
  5. My gotować potrafimy, przy tym dobrze się bawimy
  • Zestaw zabaw ruchowych ( metoda Labana ) – dzieci powinny: naśladować ruchem,  „czynności związane z gotowaniem” wykonywać ruchy zgodne z natężeniem siły z jaką wykonuje się daną czynność do odwzorowania.

Zimo, baw się z nami

  1. Śniegu coraz więcej –  zabawy na śniegu, zabawy ilustracyjne przy piosence „Mróz, mróz”
  2. A śnieg pada i pada -nauka wiersza I. Salach 
  3. Czy widzimy śnieżne sople -  Zabawa dydaktyczna 
  4.  zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową.
  5. Twórczy czwartek – Zimowe obrazki - technika malarska z zastosowaniem farby białej.
  6. Pędzimy na saneczkach – improwizacja ruchowa do piosenki „Tak się zachmurzyło”.
  7. Lepimy bałwanki – wiersz Anny Łady- Grodzickiej ,,Dziewięć Bałwanków" inspiracją lepienia bałwanka z ciastoliny.
  8. „W zimowym rytmie” - zabawy ruchowe
  9. Zimowe sporty – nauka piosenki  „Tupu tup po śniegu” 
  10. „Serduszkowe Święto” czyli dzień przyjaźni w grupie Biedronek -rozmowa o życzliwości i koleżeństwie w grupie oraz wykonanie laurek dla siebie nawzajem.
  11. Zabawy ruchowe poranne: forma aerobiku - dzieci powinny potrafić naśladować ruch nauczycielki, koordynować ruch swojego ciała z muzyką, 
  12. Zestaw zabaw ruchowych z el. metody W. Sherborne – dzieci powinny: znać możliwości swojego ciała, kształtować prawidłowo postawę ciała, zgodnie współpracować z partnerem, potrafić wskazywać części ciała zgodnie z poleceniem nauczyciela, poruszać się na przemian raz w jedną raz w drugą stronę w różnych tempach muzyki.
  13. Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa - „Powitanie – Witaj …” - dzieci powinny umieć przywitać się piosenką i jednocześnie gestem z każdym przedszkolakiem.

Przybysze z kosmosu

  1. Czy kosmos to tylko my? – Oglądanie ilustracji przedstawiających przestrzeń kosmiczną, Zabawy konstrukcyjne „Budujemy statek kosmiczny”.
  2. Będziemy lecieć rakietą kosmiczną – Zabawa przy muzyce R. Straussa 2001 A Space Odyssey (według M. Staniek) inspiracją do wykonania przestrzennej pracy technicznej „Rakieta”.
  3. Jesteśmy mieszkańcami Ziemi - słuchanie fragmentów wiersza A. H. Murgrabi „Halo, to mówi Ziemia ,  wyklejanie plasteliną fragmentu kuli ziemskiej.
  4. Czym się różni dzień od nocy? -. Zabawa badawcza
  5. Na niebie pełno świecących gwiazd – improwizacja ruchowa przy piosence Gwiazdka (sł. i muz. K. Przybylska), zestaw zabaw z elementami ruchu.
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Statki kosmiczne”.
  • Zabawa integracyjna „Globus” - zabawa z wykorzystaniem piłki imitującej kulę ziemską. Dzieci powinny zręcznie podawać do siebie piłkę, łapiąc wypowiedzieć swoje imię;  mieć okazję do zaprezentować się grupie, jak również poznać swoich rówieśników.


Współpraca z rodzicami:

  • Konsultacje pedagogiczne
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami.
  • Pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi.
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego.
  • Udział rodziców - ekspertów w realizowanym projekcie edukacyjnym „Ptaki”
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z ptakami.
  • Przygotowanie w domu albumu – książeczki „Moi skrzydlaci przyjaciele”.
  • Zachęcenie rodziców do gromadzenia pokarmu dla ptaków.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych”.
    i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”.


Współpraca ze środowiskiem:

  • Koncert muzyczny – 27.02.2018
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym lub spacer w jego okolicach w ramach obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Zajęcia z logopedą przedszkolnym z zakresu wczesnej profilaktyki mowy.
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą strona chodnika.
  • Spacer w okolicach przedszkola oraz do lasu – obserwacja ptaków oraz zmian w przyrodzie, nie oddalanie się poza wyznaczony teren.