Nauczyciele prowadzący: Małgorzata Parnicka, Lucyna Szydłowska

Wrzesień 2018

I. PODAJMY SOBIE RĘCE

  1. „Poznajemy przedszkole” – rozmowa połączona z obserwacją. „Marsz dzieci” – słuchanie piosenki, zabawa rytmiczna.
  2. „Mam 3 latka” – słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej. Rysowanie kredkami świecowymi nt. dowolny.
  3. „Nasze zabawki” – zabawa słuchowo – ruchowa. „Marsz dzieci” – zabawa ilustracyjna do piosenki. 
  4. „W poszukiwaniu biedronki” – spacer po terenie połączony z zabawą tropiącą. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem naturalnych przeszkód.
  5. „Wybieramy do zabawy” – słuchanie fragmentu wyliczanki St. Grochowiaka.  Malowanie farbami plakatowymi nt. dowolny.
  6. „Dbamy o porządek w sali” – „Kto posprząta” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie opowiadania I. Salach. „Podajmy sobie ręce” – zabawa inscenizowana do piosenki.
  7. „Myszka Miki z wizytą u Biedronek” – opowiadanie nauczycielki połączone z ćw. artykulacyjnym. „Pokaż proszę” – zabawa naśladowcza.
  8. „Smutny miś – wesoły miś” – wiersz Cz.Janczarskiego „Naprawiamy misia” inspiracją do wypowiedzi dzieci nt. własnych uczuć. „Miś” – naklejanie gotowych elementów.
  9. „W przedszkolu” – oglądanie serii obrazków połączone z rozwiązywaniem zagadek. „W przedszkolu jest wesoło” – opowieść ruchowa
  10. „W moim przedszkolu…” – zdanie niedokończone. „Który miś zmienił miejsce?’’ – zabawa dydaktyczna

Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne „Przedszkolacy”

  • „Małe i duże dzieci” – zabawa ruchowa z elementem chodu
  • „Dzieci na spacer, dzieci do domu” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa
  • „Kto potrafi” – zabawa ruchowa z elementem równowagi
  • „Znajdź swoją parę” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.


Powyższe bloki tematyczne wstępem do realizacji projektu

„JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM”

I.ETAP – przekazanie rodzicom informacji o rozpoczęciu projektu z prośbą o współdziałanie w jego w realizacji.

II.ETAP – aktywność badawcza; dalsze propozycje realizacji projektu

  • zaproszenie maskotki „Kici Koci” do grupy oraz poznanie jej przygód w oparciu o bajki Anity Głowackiej „Kicia Kocia w przedszkolu” oraz Kicia Kocia mówi „Dzień dobry”
  • zabawy integracyjne w kole ze śpiewem oraz z wykorzystaniem rymowanych tekstów ( np.„Powitanie z piosenką”, „Wesoła orkiestra”, „Mało nas”, „Baloniku nasz malutki”, „Stary niedźwiedź”)
  • zabawy tematyczne („w dom”, „w przedszkole”, „w lekarza”) i manipulacyjno – konstrukcyjne 
  • zabawy twórcze z wykorzystaniem kącika plastycznego
  •  „Jestem dobrym kolegą” – rozmowa w oparciu o obrazkowy Kodeks Biedronek
  • Wizualizacja urodzin – kącik z kalendarzem urodzin każdego dziecka
  • spotkania czytelnicze z rodzicami.

III.ETAP – podsumowanie projektu

  • „Mój dzień w przedszkolu” – ¬prezentacja w sali zdjęć ukazujących przykłady różnych form aktywności dzieci w grupie
  • „Ja i moi koledzy” – zaznaczenie przynależności do grupy poprzez umieszczenie swojej fotografii na tablicy w sali.
  • „Galeria Biedronki” – wystawa wykonanych prac plastycznych
  • „Wszystkim wkoło jest wesoło” – świętujemy Dzień Przedszkolaka
  • Pasowanie na przedszkolaka” – uroczystość z udziałem rodziców 
  • Zabawy integracyjne o charakterze ruchowym z udziałem rodziców.

II.PRZY WSPÓLNYM STOLIKU

  1. „Co do czego służy?” – inscenizacja wiersza T.Śliwiaka „Łyżka i widelec”. Zabawy rytmiczno – ruchowe do poznanych piosenek.
  2. „Pyszna kanapka” – ćw. artykulacyjne. „Talerzyk lub kubek”– lepienie z plasteliny.
  3. „Przyjęcie dla lalek i misiów” – zabawa tematyczna. „Wesoły czajnik” – słuchanie piosenki połączone z ćw. ortofonicznym.
  4. „Co lubimy jeść?” – wiersz E.Burakowskiej pt. „Mleko” inspiracją do swobodnych wypowiedzi dzieci nt. ulubionych potraw. „Kolorowy kubek” – wydzieranka z kolorowego papieru
  5. „Jak zachować się przy stole?” – „Kłopoty łyżki” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie opowiadania B.Lewandowskiej.

Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody gimnastyki twórczej R. Labana

  • „Drobna kaszka”- zab. ruchowa o charakterze naśladowczym
  • „Zanieś śniadanie” – zab. ruchowa z elem. równowagi.
  • „Kotki piją mleko” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

III.MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

  1. „Ruch uliczny” – „Samochody i przechodnie” – zabawa rytmiczno – ruchowa. Spacer w pobliżu przedszkola połączony z obserwacją.
  2. „Co na jezdni zdarzyć się nie może” – „Przygoda na ulicy” – opowiadanie nauczycielki na podstawie historyjki obrazkowej. „Jakie to pojazdy?” – ćwiczenie emisji głosu. 
  3. „Na ulicy” – opowieść ruchowa przy muzyce. „Moja droga do przedszkola” – rysowanie kredkami świecowymi. 
  4. „Zielony sygnał ruszaj – czerwony znaczy stop” – „Światła na skrzyżowaniu” – słuchanie wiersza W.Fabera. „Indiańskim krokiem” – zabawa ruchowa do piosenki. „Sygnalizacja świetlna” – kolorowanie kredkami ołówkowymi konturowych kółek.
  5. „Samochodowa zgaduj – zgadula” – „Ruch uliczny” – zabawa ruchowa połączona z ćw. ortofonicznym wstępem do rozwiązywania zagadek słownych. „Samochody” – naklejanie i dorysowywanie elementów. Ćw. relaksacyjne przy muzyce.
     
    Realizacja Programu „Klucz do uczenia się” – Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”, Sesja „1” – „Ukryj myszkę”
  • Zadania zgodne z koncepcją planu daltońskiego:
    Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczanie kropelką aktualnego dnia tygodnia
    Wizualizacja planu dnia – zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
    „Takie same zabawki” – połącz w pary takie same zabawki
    „Zabawa klockami” – pokoloruj kredkami pastelowymi obrazek według własnego pomysłu.
  • „Samochody” – zab. ruchowa bieżna 
  • „Postaraj się dotknąć”- zab. ruchowa orientacyjno – porządkowa
  • „W tunelu” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
  • „Chodzenie pod dyktando” – zabawa ruchowa.