Nauczyciel prowadzący. Małgorzata Wiese, Marta Bobińska

LISTOPAD 2018
Kto Ty jesteś, Polak mały

  1. Nasz dom to Polska – Legenda o Lechu, Czechu i Rusie – inscenizacja, wyklejanie i kolorowanie Godła 
  2. Nasze symbole narodowe – Zapoznanie z wierszem „Barwy ojczyste”, Wykonywanie flagi według koncepcji dzieci
  3. Jesteśmy Polakami – Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz”, Zabawa ruchowo-słuchowa „Baczność - hymn Polski”
  4. Jestem dumny ze swojej rodziny, miejscowości, Ojczyzny – Tworzenie kącika polskich strojów regionalnych, zabawa muzyczna z instrumentami
  5. Niepodległa Polska – Film edukacyjny ”Polak mały”, Zabawa słowna metodą niedokończonych zdań
    - „Wróbelki” – zabawa z elementem podskoku
    - „Samochody” – zabawa orientacyjno- porządkowa
    - zestaw ćwiczeń porannych kształtujących duże grupy mięśniowe

Poznajemy pracę Listonosza

  1. Nasza Poczta – Wycieczka do Urzędu pocztowego
  2. Listopadowe listy – rozwiązywanie zagadek, „Wędrówka listu” – zabawa ilustracyjna
  3. Jedzie, jedzie Pan Listonosz – Spotkanie z Panem Listonoszem, drama – odgrywanie roli listonosza
  4. Wysyłamy listy – Zabawa dydaktyczna, znaczek pocztowy – wyklejanie liśćmi.
    - „Jestem piłką” – zabawa ruchowa, naśladowanie ruchów piłki
    -„Strumyk i drzewa” - zabawa z elementami biegu i podnoszenia rąk
    - Zestaw ćwiczeń porannych metodą Weroniki Sherborne

Jesienna pogoda

  1. Pada deszczyk, pada – zabawa paluszkowa, słuchanie opowiadania na podstawie tekstu Bożeny Formy.
  2. Jesienne czary – instrumentacja piosenki, zabawa z gestodźwiękami
  3. Jesienna Garderoba – Zabawa dydaktyczna, wykonywanie parasoli z talerzyków papierowych
  4. Deszczowe kropelki – zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence, z wykorzystaniem elementów Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz., zabawa matematyczna
  5. Deszczowe chmury –Zestaw zabaw ruchowych „Jesienna pogoda”, „Deszczowe chmury” – malowanie i wycinanie techniką łączoną
  6. Szaruga jesienna – Słuchanie wiersza „Jesienna szaruga”, „Szaro, buro i ponuro” – wydzieranka techniką mokre w mokre
    - „Wiatr” – zabawa ruchowa
    - „Dzień i Noc” Czajkowskiego – zabawa ruchowa do muzyki
    - Zestaw ćwiczeń porannych kształtujących duże grupy mięśniowe

Przygotowanie ludzi i zwierząt do zimy

  1. Przygotowanie zwierząt leśnych do zimy- ćwiczenie grafomotoryczne, historyjka obrazkowa
  2. Listopadowe nastroje – zabawa matematyczna,  „Spadające liście”, malowanie farbami plakatowymi
  3. W spiżarni – zabawa dydaktyczna „Cebula fruwa”, zestaw zabaw ruchowych metodą A. M. Kniessów
  4. Pomagamy zwierzętom – spotkanie z leśniczym, praca techniczna z darów lasu.
  5. Co się zmieniło w polu i w ogrodzie? – Zabawy ilustracyjno-ruchowe, zabawa dydaktyczna – dostrzeganie różnic
    - „Ptaki piją wodę” – ćwiczenia szyi, skłony głowy w przysiadzie podpartym
    - „Spłoszone ptaki” – zabawa bieżna
    - Zestaw ćwiczeń porannych doskonalące podskoki obunóż, skłony tułowia, chodzenie małymi krokami

Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego
•    Rozwijanie poczucia samodzielności i współpracy.
•    Kształtowanie wiary we własne siły i umiejętności przy wykonywanych zadaniach.
•    Utrwalanie zasad panujących w grupie i branie odpowiedzialności za ich przestrzeganie

„Pada deszczyk”– OPRACOWANIE PIOSENKI METODĄ DOBREGO STARTU

Zadania tygodniowe według Planu Daltońskiego:

  • „Mapa Polski” – wybierz spośród 2 cieni map ten, który jest cieniem mapy Polski
  • Dobierz odpowiednie kolory kredek i pokoloruj nimi flagę Polski
  • Zaznacz w kółko Polską flagę i godło.
  • odrysuj prostokąt i narysuj kredkami własny znaczek pocztowy
  • „Praca na poczcie” –oznacz kółeczkiem elementy nie związane z pracą na poczcie
  • Złóż obrazek z 4 elementów i przyklej na kartkę
  •  Dorysuj 3 krople pod chmurką
  • Połącz z obrazkiem elementy które się na nim znajdują
  •  Dokończ rysunek parasola i pokoloruj na dowolne kolory
  • Ułóż z obrazków historyjkę w odpowiedniej kolejności
  • Ułóż obrazek z kasztanów
  • Połącz odpowiednie pożywienie do zwierząt  linią rysowaną

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • kontynuacja akcji „poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”- spotkania czytelnicze rodziców z dziećmi
  • Zaproszenie rodziców do przedstawiania dzieciom swoich zainteresowań lub zawodu jaki wykonują.
  • systematyczny kontakt i rozmowy indywidualne z rodzicami
  • spacery i wycieczki edukacyjne
  • spotkania z zaproszonymi gośćmi – nauka poprzez spotkania z ciekawymi osobami.

 

Październik 2018

JESIENNY KOSZ WITAMIN

  1. Smaczne śliwki i jabłuszka – wiersz inspiracją do wykonania owocowego kosza
  2. Owocowy szlaczek –zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych idziemy do sadu
  3. Szaszłyki owocowe – zabawy gospodarcze, opowieść ruchowa jesienny spacer
  4. Owocowe witaminki – instrumentacja piosenki , wydzieranka z krepy
  5. Na straganie –wiersz J. Tuwima , zabawa tematyczna w stragan 
  6. Koszyk pełen warzyw – zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych
  7. Kapuściana piosenka – zabawy taneczne, stemplowanie z warzyw
  8. Co z ogrodu, a co z sadu – teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania I. Salach, lepienie ulubionego owocu i warzywa
  9. Wyprawa po zdrowie- gra ściganka, zestaw zabaw ruchowych

IDZIE LASEM PANI JESIEŃ

  1. Jesienny spacer – piosenka Ola i liście zaproszeniem do leśnego spaceru
  2. „Kolorowe liście” -wiersz „Jesień” D. Kossakowskiej  wycinanie liści z kolorowego papieru
  3. .Kasztanki – instrumentacja piosenki,  układanie kasztanowych kompozycji, zestaw zabaw ruchowych z  wykorzystaniem kasztanów
  4. „ Liściaste pieczątki” –malowanie farbą plakatową , zestaw zabaw ruchowych z elementami metod twórczych R.  Labana
  5. Jesienny wiatr – wiersz B. Głodkowskiej , improwizacje taneczne przy muzyce klasycznej z wykorzystaniem wstążek
  6. „ A w ogrodzie jeżyk śpi”-  opowiadanie H. Bechlerowej „Kolczatek”; lepienie jeża z masy solnej z wykorzystaniem igiełek sosnowych
  7. „Szal pani jesieni ” –zabawa dydaktyczna, opowieść rytmiczno – ruchowa
  8. Taniec liści – zabawy rytmiczno- ruchowe do piosenki Kolorowe liście; odbijanie palców „listków” na obrazku pnia drzewa
  9. Grzybobranie – gra ściganka , wykonywanie grzyba z nieużytków
  10. „Jesienne drzewa” -malowanie farbą plakatową zainspirowane muzyką F. Chopina Nokturnem op.9

JABŁKO projekt edukacyjny –c.d realizacji

REALIZACJA PROGRAMU KLUCZ DO UCZENIA SIĘ  Motyle część I

  • sesja 3 „Królestwo figur- figurowe herbatniki dla figurkowych ludzików ” dzieci będą; nazywać, rozpoznawać trzy figury- koło, kwadrat, trójkąt
  • sesja 4 „Ratowanie piskląt” dzieci będą; łączyć „drzwi” z „gniazdami” tego samego koloru. Rozwijać umiejętność dopasowywania kolorów
  • sesja 5 „ Matrioszka – dzieci będą -  ustawiać laleczki wg rozmiarów, chować w odpowiedniej kolejności

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI  I ZE ŚRODOWISKIEM

  • Uroczystość Pasowania na przedszkolaka- 19.10.2018
  • Poczytaj mi mamo, tato…  - spotkania czytelnicze rodziców z dziećmi
  • systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne  z rodzicami
  • spacery po osiedlu

 

 

Wrzesień 2018


W naszej przedszkolnej rodzinie

  1. „Jestem przedszkolakiem”- opowiadanie nauczycielki ; zabawy integracyjne oraz rytmiczno- ruchowe do piosenek m.in. „Przedszkolaczek.
  2. Moja koleżanka, moi koledzy – wspólne opracowanie Kodeksu Motyli czyli Dobrego Kolegi.  Zabawy integracyjne przy muzyce
  3. Ulubione zabawy – rozmowa przy serii obrazków. Zestaw zabaw ruchowych „ wesołe zabawy”. Zabawy kostką mimiczną. 
  4. Moja ulubiona zabawka -  wyklejanie papierem kolorowym, zabawy ruchowe – twórcze jestem zabawką 
  5. Tu mam rękę, tu mam nogę – zabawy matematyczne – przestrzenne i rysunkowe.
  6. „Moje wakacje ”- rozmowa z pacynką na temat wakacji . Kolorowe kamienie – zabawy plastyczne – malowanie.  Zabawa ruchowa„ Letnie zabawy”
  7. Moja wizytówka czyli to lubię – zabawy plastyczne i rytmiczno- ruchowe przy piosence „Przedszkolaczek”
  8. „Motylkowe  zabawy”- zabawa ilustracyjna do piosenki „Mój przyjaciel motyl” zachętą do zabawy dydaktycznej „Gdzie jest motyl ?”
  9. „ Wspólnie dbamy o zabawki”- wiersz I. Salach pt. „Porządki” inspiracją do zabaw matematycznych. Zabawy z magicznym pudełkiem „Zgadnij co tu mam”
  10. „ Wesołe przedszkolaki”-  gry ściganka wg E. Kolczyńskiej. Zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem małych obręczy

Bezpieczne przedszkolaki

  1. „Co się dzieje na ulicy?”- piosenka „Będę kierowcą” zaproszeniem do  spaceru po najbliższej okolicy i na skrzyżowanie ulic.
  2. Kolorowe samochody – zabawa dydaktyczna; zestaw zabaw ruchowych „na ulicy”
  3. „ Ważne auta” -  opowieść ruchowa z wykorzystaniem krążków ( ćw. profilaktyki mowy); samochody specjalistyczne- praca plastyczna
  4. „Zuch na drodze” -  wiersz A. Widzowskiej inspiracją do wykonania sygnalizacji świetlnej– praca plastyczna
  5. „Będę kierowcą” – piosenka inspiracją do zabaw rytmiczno- ruchowych; samochód -składanie obrazka z 2 lub 3 części
  6. „Przygoda Dudusia”- opowiadanie St. Szuchowej pt. „Przygoda z małpką” inspiracją do wykonania – narysowania „motylkowego” pociągu
  7. „Dziwne pojazdy” – rozmowa przy obrazach multimedialnych ( wykorzystanie tablicy interaktywnej ); mój pojazd manipulowanie mozaika geometryczną.  Zabawy słuchowe „co słychać na ulicy”
  8. Garaże –budowanie z klocków; zestaw zabaw ruchowych na terenie przedszkolnym

 

  • JABŁKO  projekt edukacyjny –termin realizacji IX- X 2018

Cele ogólne- poznawanie nazw i wyglądu różnych jabłek, wartości zdrowotnych, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, kształcenie świadomości ekologicznej, wrażliwości sensorycznej, estetycznej, pobudzanie aktywności twórczej m.in. poprzez działania plastyczne, improwizacje ruchowo- taneczne, muzyczne; kształtowanie odporności emocjonalnej oraz zdolności do wysiłku intelektualnego
Cele operacyjne

Dzieci;

  • wypowiadają się na określony temat, odpowiadają na pytania, próbują zadawać pytania, dzielą się swoją wiedzą, wzbogacają wiadomości,  nabywają  sprawność komunikacyjną, uczestniczą w planowanych działaniach, potrafią współpracować  ze sobą,

PLANOWANA AKTYWNOŚĆ
ETAP I – rozpoczęcie projektu
•    - Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej ) – zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich zdobytych doświadczeń - Co wiemy o jabłkach?
•    - Spisanie siatki pojęciowej; zadawanie pytań- Czego chcemy się dowiedzieć o jabłkach? Kto nam może coś powiedzieć o jabłkach?
ETAP II – realizacja projektu – przykładowe fomy

  • Zorganizowanie kącika projektowego (z pomocą rodziców) 
  • Na straganie – wycieczka. Poznanie nazw różnych gatunków
  • Jabłkowe przysmaki- spotkanie – rozmowa z ekspertem 
  • Moje jabłko jest…-. zabawy słownikowe, opisywanie swoich spostrzeżeń, stosowanie jak największej ilości przymiotników.
  • Co można zrobić z jabłka…- swobodne wypowiedzi dzieci 
  • Wyprawa po jabłuszko- gra ściganka
  • Jabłko -  rysowanie ołówkiem, szkic
  • Jabłko- tworzenie myślowej mapy skojarzeniowej
  • Na straganie- zabawa tematyczna z wykorzystaniem wagi szalkowej
  • Jabłonka – piosenka do rysowania. Odtwarzanie wzoru różnymi technikami
  • Jabłonka, Małe czerwone jabłuszko, Czerwone jabłuszko –zabawy śpiewne, taneczne w parach do piosenek. Poznanie tańca- kujawiak, jego podstawowych kroków
  • Potocz jabłko…- zabawy integracyjne w kole
  • Quiz przyrodniczy  – rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, pantomimicznych o tematyce przyrodniczej
  • Owocowe puzzle – składanie obrazka z 4 części
  • Sprawne rączki - zabawy grafomotoryczne – łączenie ołówkiem wykropkowanych miejsc
  • ,,Poszukujemy piękna przyrody w otoczeniu przedszkola – spacery po osiedlu
  • Zapraszamy na ucztę – zabawy kulinarne, wykonywanie owocowych szaszłyków  
  • Zdrowo i sportowo- zabawy sportowe dzieci z rodzicami na terenie przedszkolnym. 

ETAP III  - podsumowanie projektu
•    Wykonanie plakatu zachęcającego do jedzenia jabłek
•    Wykonanie ulotek zachęcających do jedzenia jabłek
•    Wykonywanie albumu  ilustrowanego zdjęciami, szkicami, wierszami, rysunkami

REALIZACJA PROGRAMU KLUCZ DO UCZENIA SIĘ  Motyle część I
sesja 1 „Ukryj myszkę” dzieci będą; rozwijać umiejętność rozpoznawania siedmiu wybranych kolorów.
sesja 2 „Złap piłkę” dzieci będą; rozwijać umiejętność porównywania przedmiotów pod

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI  I ZE ŚRODOWISKIEM

  • Z uśmiechem witam przedszkole – zabawy adaptacyjne 30-31.08.2018
  • ogólne i grupowe zebranie z rodzicami 
  • Poczytaj mi mamo, tato…  - spotkania czytelnicze rodziców z dziećmi
  • systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne  z rodzicami
  • wycieczka  na stragan
  • spacery po osiedlu