Nauczyciele prowadzący: Hanna Dudkowska, Karolina Ostrowicka-Dądelska

STYCZEŃ 2018

WITAMY NOWY ROK 2018

  • „Nowy Rok” -  rozmowa inspirowana wierszem  H. Bechlerowej 
  • „Zegarownia”- wycieczka do zakładu zegarmistrzowskiego
  • „Co by było gdyby nie było zegarów” – analogia fantastyczna 
  • „Jak pory roku grają w berka”-  teatr sylwet na podst. utworu W. Zawistowskiego  
  • Ćwiczenia gimnastyczne: zestaw nr VIII wg K. Wlaźnik  
  • „O dwunastu miesiącach”   Słuchanie opowiadania n-lki na podstawie utworu   J. Porazińskiej
  • „Nazywają mnie poleczka”– zabawa taneczna do piosenki,  
  • „Mój dzień” – Opowiadanie twórcze dzieci 
  • „Moje marzenia na Nowy Rok”–malowanie na szkle   
  •  „Zabawa karnawałowa”- Układanie historyjki obrazkowej na podst. opowiadania   Cz. Janczarskiego 
  • „Karnawałowe maski - .Zabawa dydaktyczna” 
  • „Cztery pory roku” – malowanie farbą plakatową  
  • „Pada śnieg”-  opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.

MIŁY UŚMIECH DLA BABCI I DZIADKA

  • „Zaczarowana babcia”-  teatrzyk cieni na podstawie opowiadania O. Hejny 
  • „Mój najpiękniejszy dzień”- opowiadanie twórcze  
  • „Zatańczmy dla Babci i Dziadka” – Poleczka- nauka tańca  
  • „Drzewko szczęścia  Babci i Dziadka” – lepienie z masy solnej 
  • „Uśmiech dla babci”- zabawy logopedyczne  
  • ,,Zimowe igraszki”-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych 
  • „W sklepie” - zabawa tematyczna  
  • „Piotruś i wilk” – zabawa inscenizowana oparta na treści utworu muzycznego  
  • ,,Bułeczka’’- instrumentacja utworu Mozarta, improwizacje muzyczno – ruchowe na podstawie metody aktywnego słuchania muzyki według  Batii Strauss
  • „Tydzień” –słuchanie wiersza J. Tuwima  
  • „Dla Babci i Dziadka” – Uroczystość połączona z prezentacją wierszy, piosenek,  inscenizacji związanych tematycznie ze świętem.    

PROJEKT EDUKACYJNY PIES – PRZYJACIELEM CZŁOWIEKA

ETAP I
ROZPOCZĘCIE PROJEKTU
•    przywieszenie plakatu dotyczącego zbiórki karmy i artykułów pielęgnacyjnych dla zwierząt;
•    stworzenie siatki pojęć tego, co dzieci wiedzą na temat psów;
•    zapisanie tego, czego chcą się dowiedzieć dzieci;
•    propozycje, jakie działania chciałyby podjąć dzieci w tym temacie;
•    przekazanie rodzicom informacji o propozycji rozpoczęcia projektu  
•    wywieszenie ogłoszenia z prośbą o zaangażowanie rodziców w projekt;
•    plakat zachęcający do udziału w zbiórce artykułów żywnościowych  i pielęgnacyjnych dla zwierząt
•    siatka pojęć

ETAP II
 REALIZACJA PROJEKTU

  • Zorganizowanie kącika książki o tematyce związanej z projektem,
  • Gromadzenie artykułów pielęgnacyjnych i karmy dla zwierząt w ramach akcji „Pomoc dla zwierząt”,
  • Słuchanie ciekawostek związanych z życiem, wyglądem psów,
  • Słuchanie opowiadań, wierszy oraz piosenek o psach,
  • Poznawanie ras psów 
  • rozwieszenie plakatów w sali, odgadywanie zagadek
  • Wykonanie albumu pt. „Psy”.
  • Udział w zabawach matematycznych pt. „Kości”,
  • Tworzenie budy dla psa z figur geometrycznych oraz klocków różnego rodzaju,
  • Ankiety dla dzieci i rodziców z zadaniem na weekend (policzyć ile psów dzieci widziały w ciągu weekendu oraz narysować jednego z nich),
  • Ankiety dla pracowników przedszkola ( dzieci zaznaczały ile osób lubi psy   i posiada je w domu)
  • „Psy w bajkach i wierszach” –spotkanie z literaturą,
  • Rozmowa na temat „Pies najlepszy przyjaciel człowieka” opowiadanie historii o bohaterskich psach,
  • „Tropiciele psów” –spacer w okolicy przedszkola, obserwacje psów, spostrzeżenia

ETAP III
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
•    przekazanie darów ze zbiórki dla schroniska dla psów
•    Spotkanie z policyjnym psem ratownikiem,

KUCZ DO UCZENIA SIĘ + AKTUALNY ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO:

  • zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody 
  • wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności 
  • zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej 
  • wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia 
  • wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw 
  • wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw  


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM:

  • Dnia 5 stycznia 2018r. dzieci wyjeżdżają do teatru Zaczarowany Świat na przedstawienie "Magiczny Cyrk". Autokary będą podstawione pod przedszkolem o godz. 8:30. Początek spektaklu godz. 9:00
  • 11 stycznia 2018r. o godz. 9:00 , "Wszyscy Tworzymy Sztukę" - koncert muzyczny
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji przyrody- zasady bezpieczeństwa w związku z rozbudowa przedszkola

 

GRODZIEŃ 2017

„Coraz bliżej święta” - projekt edukacyjny

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  • Stworzenie kącika świątecznego (z pomocą rodziców).
  • Przygotowanie świątecznej dekoracji sali.
  •  „Kolekcjonujemy skarpety” - prezentacja kalendarza adwentowego (kominek), odliczanie dni do świąt. Przypomnienie poprzednich kalendarzy: choinka z bombkami, Mikołaj z długa brodą.
  • Lista pytań- „Czego dzieci chcą się dowiedzieć w trakcie realizacji projektu”, siatka skojarzeń „Boże Narodzenie”/ „wigilia”- w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiającą dotychczasową wiedzę dzieci.

Etap II – Realizacja projektu

Dzieci otrzymują zadania do domu:
- przynieść zdjęcia swojej rodziny, ilustracje dotyczące świąt, świąteczne książki, ozdoby itp.

Propozycje zajęć do wykorzystania w trakcie realizacji projektu:

  1. Udział w inauguracji Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom pod hasłem „Miłosierdzie jest jedno”
  2. „Dzień Górnika”- rozmowa na podstawie ilustracji. Wycieczka do kopalni- opowieść ruchowa.
  3. „Mikołajkowe niespodzianki”- spotkanie edukacyjne na UMK.
  4. „Święta na świecie”- koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (metoda twórcza R. Labana).
  5. „Choinka jest…” – technika zdań niedokończonych. Konstruowanie „Ażurowej choinki”- techniki łączone. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  6. „Ubieranie choinki”- rozmowa połączona z działaniem. „Jaka to melodia”- rozwiązywanie zagadek muzycznych.
  7. „Smerfne pierniczki”- pieczenie pierniczków z mamą Wiktora G. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  8. „Zimowy krajobraz”- malowanie do muzyki Vivaldiego „Zima”. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  9. Jasełka dla rodziców- uroczystość wigilijna w przedszkolu.
  10. „Zima, zima, zima”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.
  11. Mikołaj w przedszkolu- przedstawienie teatralne i spotkanie z Mikołajem. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  12. „Historia o świętym Mikołaju”- słuchanie opowiadania Teresy Błaszczyk. „Idzie Mikołaj”- zabawa rytmiczna do piosenki.
  13. „Świąteczne spotkanie w bibliotece” – wycieczka do Książnicy Miejskiej nr 12. (21.12)
  14. „Szukamy oznak zbliżających się świąt” - spacer w pobliżu przedszkola. „Świąteczne zgaduj- zgadula”- zagadki. (22.12)

Etap III – podsumowanie projektu badawczego

  • „Święta w moim domu”- przedszkolna wystawa fotografii.
  • Spotkanie jasełkowe z rodzicami 15.12
  • Wystawa prac o tematyce świątecznej.
  • Spisane wypowiedzi dzieci.

Postanowienia noworoczne

  1. „Moje święta” malowanie farba plakatową (akwarelą) zainspirowana rozmową nt minionych świąt i otrzymanych prezentów (27.12).
  2. „Bajka o 12 miesiącach”- oglądanie bajki na tablicy interaktywnej.  Zabawa rytmiczna do piosenki „Miesiące” (28.12)
  3. „Zaczynamy odliczanie” zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem balonów. „Maska karnawałowa”- działalność plastyczno- techniczna (29.12)

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ + aktualny zestaw ćwiczeń gimnastycznych. (wtorek)
Konstrukcje:

Sesja 13 „Ozdobne płoty- budowanie płotów o zmiennych wzorach”.
Sesja 14 „Za ogrodzeniem- budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami”.
Sesja 15 „Ratujemy kaczki- budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem”.

Matematyka

Sesja 1 „Łamanie kodu”.
Sesja 2 „Mądre pytania”.
Sesja 3 „Jeden, mało, dużo”.

W RÓŻNYCH PORACH DNIA:

  • „Eksperymentarium Małego Smerfa”.
  • Czytanie książek przyniesionych przez dzieci, dzieci ćwiczą umiejętność słuchania i koncentracji.
  • Realizacja projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.
  • Utrwalanie programu artystycznego na przedstawienie jasełkowe.
  • „Upominek dla rodziców” - przygotowanie prezentów na spotkanie jasełkowe.
  • „Na tropie Rudolfa”- gra ściganka wg. E Gruszczyk- Kolczyńskiej.
  • Opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej „W Betlejemskiej szopce 8- elementowa.
  •  „Zapach świąt” – konstruowanie z materiału przyrodniczego. Dekoracje z pomarańczy i goździków, ozdabianie wg własnej inwencji.
  • „Co jest w paczkach?”- zabawa badawcza- opisywanie przedmiotu i jego właściwości .
  • „Igiełki”- ćwiczenia oddechowe. Regulowanie siły oddechu, próby opisywania powstałych na tacy wzorów- ćw. wyobraźni.

TWÓRCZE CZWARTKI:

  • „List do Mikołaja” - kolage.
  • „Teatr małego aktora”
  • Projektowanie okładki do kalendarza na nowy rok
  • Malowanie muzyki Vivaldiego.

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO:

  1. zaznaczanie obecności na tablicy
  2. zaznaczanie dyżurów
  3. kalendarz pogody
  4. wizualizacja planu dnia
  5. zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
  6. wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
  7. wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach
  8.  sygnalizator świetlny

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i ŚRODOWISKIEM

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami,
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Pomoc w organizacji kącika świątecznego
  • Spacer w pobliżu przedszkola – obserwacja dekoracji świątecznych.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Udział rodziców w spotkaniu wigilijnym 15.12
  • Pieczenie pierników z mamą Wiktora G.
  • Konsultacje z rodzicami 07.12
  • Spotkanie z Mikołajem 19.12
  • Spotkanie Biblioteczne 21.12
  • Tor- Tor „Wigilijne dzieło pomocy dzieciom” 01.12
  • Eksperymenty na UMK 06.12
  • Koncert TOS 07.12

 

LISTOPAD 2017

Z  KART HISTORII POLSKI

  1. ,,O Lechu, Czechu  i Rusie”- w teatrze sylwet, przedstawienie legendy Cz. Janczarskiego,  nawiązanie do symboli narodowych,   
  2. ,,Herb i pieczęcie Torunia” - wycieczka do muzeum.
  3. ,,Wars i Sawa” – opowiadanie Wandy Chotomskiej, projektowanie herbu rodziny
  4. ,,Pan listopad”  – instrumentacja piosenki  
  5. ,,Wędrówki po Polsce”- legenda o smoku wawelskim,   zabawy   światłem w teatrze cieni.
  6. ,,Rozmowa z kroplą wody”- rozwijanie twórczego myślenia,    
  7. ,,O gościach co nie przyszli na ucztę” – zabawy matematyczne
  8. ,,Kolorowe kredki” - opracowanie piosenki metodą dobrego startu

MÓJ DOM,  MOJA RODZINA

  1. ,,Rodzina - co to jest” ?  -  dziecięca filozofia
  2. ,,To jest mój dom”- nauka piosenki.
  3. ,,Od jaskini do wieżowca”-  słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego, zabawy matematyczne
  4. ,,Dlaczego lubimy wracać do domu ?”  – rozmowa ( technika swobodnego tekstu)    
  5. ,,Moja rodzina”- rysowanie pastelą .                                                       
  6. ,,Jak wyobrażam sobie domy przyszłości?” – malowanie farbami, trening twórczego myślenia,   

DBAMY O SWOJE ZDROWIE !

  1. „Mały badacz wielkich rzeczy”- zabawy badawcze  
  2. ,,Żyj z przyrodą w zgodzie” - nauka piosenki                       
  3. ,,Kto pyta nie błądzi” – wycieczka do apteki  
  4. ,,Jak wygląda witamina?” –  trening twórczego myślenia
  5. ,,Wyprawa do owocolandii” – wycieczka na osiedlowy targ,
  6. ,,Listopadowy spacer z mamą” –  zabawy muzyczne
  7. ,,Zachwalanie na straganie”- próby układania reklam    
  8. ,,Sklep”- zabawa tematyczna  
  9. ,,Jak dbamy o swoje zdrowie?” -wycieczka do gabinetu stomatologicznego   
  10. ,,Pociąg” – opracowanie piosenki metodą dobrego  

KUCZ DO UCZENIA SIĘ + AKTUALNY ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO:

  • zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody
  • wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
  • zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
  • wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
  • wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
  • wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw  

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM:

  • 3 listopada 2017r. spotkanie z Chopinem w ramach cyklu "Frycek  z Szafarni"
  • 9 listopada 2017r.  od godz. 9:00 - Spotkanie z archeologią
  • 17 listopada 2017r. przedszkolaki wyjeżdżają do teatru  Zaczarowany Świat na spektakl "O Rybaku i Smoku Niemytym". Autokary będą podstawione pod przedszkolem o godz. 8:30. Początek przedstawienia godz. 9:00
  • 21 listopada 2017r. (wtorek) w godz. 13.00-17:00 odbędą się konsultacje indywidualne dla rodziców, Konsultacje prowadzą pedagog i psycholog z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej    
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • 30 listopada 2017 Konsultacje  Pedagogiczne   z Rodzicami
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji przyrody- zasady bezpieczeństwa w związku z rozbudową przedszkola
  • Wycieczka do Muzeum
  • Wycieczka do apteki
  • Wycieczka do gabinetu stomatologicznego

 

WRZESIEŃ  2017r

PRZEDSZKOLE WITAMY – JESTEŚMY SMERFAMI

1.„ W naszej Smerfowej grupie"- autoprezentacja, zabawa integracyjna,

2.,,Podajmy sobie ręce”- słuchanie piosenki

3.„W krainie zabawek" - zabawy matematyczne

4.,, Sąsiedzi”- teatr kukiełkowy na podst, opowiadania M. Kownackiej

5.,,Mój kolega’’- rysowanie kredą

6.,,W przedszkolu” - historyjka obrazkowa

7. ,,Przygoda z małpką”- opowiadanie H. Szuchowej

DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO SWOJE I INNYCH

1.Spacer na skrzyżowanie ulic.

2.„Moja droga do przedszkola”- rysowanie pastelą.

3.,,Cztery kółka” – słuchanie wiersza,

4.„Mój samochód” – zabawa ortofoniczna  

5.,,Jak hamuje samochód” – zabawa badawcza

6.Znaki drogowe – projektowanie znaków drogowych

5.Ruch uliczny – gra – ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, słuchanie piosenki

6. Spotkanie z policjantem

CZAS WAKACYJNYCH WSPOMNIEŃ

1.„Wakacyjne wspomnienia" - wypowiedzi w formie ekspresji słownej i plastycznej.  

2.Czym podróżujemy ?" Zabawa ortofoniczna

3. Zgadnij, co robiłem w czasie wakacji –   pantomima dziecięcych przeżyć

4.„ Płynie Wisła płynie..."- słuchanie piosenki

5.„ Dzień dobry Warszawo" -   teatr cieni na podstawie legendy W. Chotomskiej    

6.„Syrenka warszawska”- malowanie tapti- palcami    
7.„ Jesteś kroplą w morzu" – analogia personalna- synektyka

8.„ Żegnaj lato" –opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu

OD ZIARENKA DO BOCHENKA - PROJEKT EDUKACYJNY

Wybór tematu i stworzenie siatki pytań

Etap I

  • Ustalenie tematu i hipotez
  • Wybór tematu – ,,Jak powstaje chleb”
  • Pytania dzieci

Etap II

,,Ziarno”- Aktywność badawcza,  

  • „Czy zboże jest ciężkie?
  • „Co się kryje w ziarenku?”
  • ,,Młyn”- Prezentacja multimedialna
  • „Poznajemy bliżej mąkę” – poznanie wielozmysłowe
  • „Ile szklanek mąki jest w jednym woreczku mąki?”-eksperyment
  • „Rysunki w mące”
  • „Od ziarenka do bochenka”-układanie historyjki obrazkowej
  • Wycieczka do piekarni
  • „Bułeczki, rogaliki, chlebek”- lepienie z masy solnej
  • „żyto i chleb”.- Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego
  • W jaki sposób szanujemy chleb
  • „Zbożowe obrazki” na podkładzie z plasteliny
  • „Mało nas”, „Gdzieżeś ty bywał czarny baranie”- nauka piosenki

Zakończenie projektu

  • Zorganizowanie wystawy wszystkich materiałów i prac dzieci
  • Pieczenie w przedszkolu bułek z mąki pszennej- degustacja z rodzicami
  • Pieczenie chleba w domu z rodzicami- degustacja w przedszkolu.

Klucz do uczenia się + aktualny zestaw zabaw ruchowych

Realizacja koncepcji planu daltońskiego:

  • zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody
  • wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
  • zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
  • wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
  • wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
  • wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw

Współpraca z rodzicami i środowiskiem:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Zebranie z Rodzicami
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji przyrody- zasady bezpieczeństwa w związku z rozbudowa przedszkola
  • Wycieczka do sklepu
  • Wycieczka do piekarni