Nauczyciele prowadzący: Monika Monikowska, Anna Prinz

LISTOPAD 2018 – SMERFY
Polska - Moja Ojczyzna

  1. „O powstaniu Państwa Polskiego” – teatrzyk sylwet na podstawie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie”, zestaw zabaw ruchowych metodą A.M. Kniessów
  2. „Piękna nasza Polska cała” – region Mazowsze
    Warszawa – stolica Polski - słuchanie legendy warszawskiej „Wars i Sawa”, „Herb Warszawy” – wydzieranka
  3. „Symbole narodowe” – słuchanie wiersza M. Łuszczuk „Znak”, nauka hymnu Polski „Mazurka Dąbrowskiego”
  4. „Śpiewająco o Polsce” – przedszkolny przegląd piosenki patriotycznej z okazji 100-Lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę, praca plastyczna – „Kotylion”
  5. „Jesteśmy Polką i Polakiem” – instrumentacja piosenki, „Nasza piękna ojczyzna” - malowanie farbami plakatowymi
  • Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”- Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice” - Sesja 20 „Ciemnoczerwona woda – jasnoczerwona woda”
  • „Przekrocz linię” - zabawa ruchowa z elementami równowagi
  • „Skok przez kałużę” - zabawa ruchowa z elementami skoku 
  • Zestaw zabaw porannych  
  • Zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem elementów metody A.M. Kniessów


Zdrowie – projekt edukacyjny

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • przekazanie rodzicom informacji o rozpoczęciu projektu,  z prośbą o zaangażowanie się w projekt;
    tworzenie siatki pojęć
  • Co wiemy o zdrowiu?
  • Czego chcemy się dowiedzieć o zdrowiu i zdrowym odżywianiu?
    wybór działań (propozycje, jakie działania chciałyby podjąć dzieci odpowiadając na zadane pytania)

Etap II – Realizacja projektu

  1. „Zdrowie” – stworzenie kącika tematycznego w sali, gromadzenie rekwizytów tj.: książek, czasopism, artykułów, przepisów, produktów żywnościowych, eksponaty różnych produktów spożywczych, owoców i warzyw, narzędzi lekarskich, itp.
    „Zdrowe odżywianie” – komponowanie gazetki tematycznej, porządkowanie ilustracji, zdjęć i sylwet z różnymi zdrowymi produktami, piramidą zdrowia
    Możliwe do realizacji zajęcia w trakcie realizacji projektu:
  2. „Co to jest zdrowie?” - pogadanka nt. „Co to jest zdrowie”, spotkanie z panią intendent oraz panią kucharką - wycieczka do przedszkolnej kuchni
  3. „Co trzeba jeść, aby zdrowym być?” - „Owoce kolorowe - smaczne i zdrowe” - nauka piosenki, wycinanie i układanie puzzli ze zdrową żywnością
  4. „Zdrowy jadłospis” - Zabawa dydaktyczna, „Czerwone Jabłuszko” - zabawy taneczno-rytmiczne przy piosence
  5. „Piramida zdrowia” - Zabawy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody ruchu rozwijającego W. Sherborne
  6. „Myj ręce” - Opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu
  7. „Ścielenie łóżka” - Klucz do uczenia się, MS 1, s. 21; zestaw zabaw ruchowych z elementami metody ruchu rozwijającego W. Sherborne
  8. „Witaminki” - teatrzyk na podstawie opowiadania nauczycielki; zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence „Witaminki”
  9. „Drzewko zdrowia”- zabawa dydaktyczna; zestaw zabaw ruchowych z elementami metody ruchu rozwijającego W. Sherborne
  10. „W zdrowym ciele zdrowy duch” – słuchanie wiersza „Zdrowie” I. Salach, malowanie farbami plakatowymi; zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  11. „Z wizytą w przychodni lekarskiej” - W gabinecie lekarskim – oglądanie filmu edukacyjnego, wykonanie czepka pielęgniarki
  12.  „Lekarstwo misia” - Rozmowa na podstawie wiersza H. Bechlerowej połączona z degustacją miodu; zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence „Zjadaj miód”
  13. „Rodziny figur – trójkąty, kwadraty i prostokąty” - Klucz do uczenia się, MS I sesja 22, zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  14. „Najsmaczniejszy owoc” - Lepienie z plasteliny; zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  15. „Na straganie” - teatrzyk sylwet na podstawie wiersza J. Brzechwy; wykonanie szaszłyków owocowych
  16. „Kolejka do doktora” - zabawa dydaktyczna, odrysowywanie postaci kolegi na arkuszu szarego papieru – rysowanie pastelami
  17. „U lekarza” - słuchanie piosenki,  zabawa tematyczna
  18.  „Kolorowanie wody – jasna, ciemna i ciemniejsza” - Klucz do uczenia się, MS I, sesja 23; zestaw zabaw ruchowych metodą stacyjną
    „Woda – dobra wróżka, brud – zły czarodziej” - Inscenizacja na podstawie utworu „O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu – straszydle” M. Kownackiej z wykorzystaniem papierowych sylwet, „Odgłosy z łazienki” – rozwiązywanie zagadek dźwiękowych
  19. „Torba pana doktora” – zabawa dydaktyczna  „Czarodziejska torba”, wyklejanka.
  20. „Karetka pogotowia” - praca techniczna z nieużytków, zestaw zabaw ruchowych metodą stacyjną
  21. „Gość w przedszkolu” - Rozmowa z zaproszonymi gośćmi – lekarzem i dietetyczką, zestaw zabaw ruchowych metodą stacyjną


Etap III – Zakończenie projektu

  • Podsumowanie zdobytej wiedzy, uzyskanie odpowiedzi na zadane pytania,
  • Wyeksponowanie wszystkich zgromadzonych materiałów podczas realizacji projektu,
  • Zorganizowanie wystawy prac dzieci w Przedszkolnej i Grupowej Galerii Twórczości Dziecka
  • „Zabawy poranne z rodzicami” – wspólne zabawy poranne rodziców z dziećmi - uzyskanie dobrej kondycji  i zdrowia
  • Przygotowanie wspólnie z rodzicami albumu – „Jak dbam o zdrowie?”, utworzenie z nich wystawy, wspólne czytanie i przeglądanie albumów
  • Utworzenie z nieużytków karetki pogotowia.
  • Zastosowanie doświadczeń i wiedzy w praktyce.
  • Zabawa ruchowa z elementami toczenia „Jeże toczą jabłka” 
  • Zabawa ruchowa bieżna „Sałatka owocowa” 
  • Zabawa ruchowa wieloznaczna „Praca ogrodnika”  
  • Zabawa ruchowa kształtująca mięsnie szyi 
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Pajacyk z laleczką” 
  • Zabawa ruchowa „Zabawa z kostką” 
  • Zestaw zabaw porannych
  • Zestaw zabaw porannych przy muzyce w formie aerobiku 
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody ruchu rozwijającego W. Sherborne 
  • Zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową 
  • Zestaw zabaw ruchowych metodą stacyjną


Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:

  1. „Flaga Polski” – Wykonaj flagę Polski według instrukcji (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  2. „Cienie”   - Dopasuj warzywa i owoce do ich cienia (Jestem ciekawy świata)
  3. „Domino owocowe” – Ułóż z kolegą lub koleżanką z pary (tablica współpracy) domino owocowe (Bawię się matematyką)
  4. „Co tu nie pasuje?” – W każdym rzędzie skreśl element, który nie pasuje do pozostałych - (Jestem ciekawy świata)

Współpraca Z Rodzicami I Środowiskiem:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami,
  • Konsultacje z rodzicami – 14.11.
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Udział w zabawach integracyjnych
  • Zachęcenie do udziału w szkoleniu „Mamo, Tato skąd się biorą dzieci?”
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego 
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”
  • Umieszczanie w kąciku dla rodziców tekstów wierszy, piosenek, zestawów zabaw ruchowych
  • Spotkanie z przedstawicielami policji – 07.11.2018
  • Koncert muzyczny „Legenda o Powstaniu Państwa Polskiego” w wykonaniu Kubica Art. – 08.11.2018r. 
  • „Od harcerza do żołnierza” – spotkanie z żołnierzem – tatą Oli w ramach obchodów 100 lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę. – 13.11.2018
  • Kontrolne badanie stomatologiczne w ramach projektu „Zdrowy Uśmiech” – 27.11.
  • Wycieczka do apteki
  • Spotkanie z dietetykiem
  • Spotkanie z panią intendent oraz kucharką
  • Obchody Dnia Pluszowego Misia – 26.11
  • Andrzejki – 30.11
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą stroną chodnika

 

PAŹDZIERNIK

Leśniczy i jego podopieczni

  1. „Kto pilnuje lasu?” – osłuchanie z wierszem „Jak leśniczy ratował wilka” Reginy Sobik inspiracją do odgrywania scenek dramowych, zestaw zabaw ruchowych
  2. „Wiewióreczka Ruda Kitka” – opowieść ruchowa Przygoda wiewiórki Rudej Kitki – Katarzyny Wójcik – Bożętki, zabawa matematyczna „Hop do dziupli”
  3. „Tup, tup, idzie jeż” – zabawa muzyczna do piosenki „A to jeż” , twórcza  praca plastyczna z różnych materiałów „Jeż”
  4. „Leśne zwierzęta” – teatrzyk pt. „Leśne zwierzęta”, zabawa dydaktyczna „Zgadnij kto to?”
  5. „Leśne zawody” – malowanie ilustracji do opowiadania „Leśni przyjaciele” Katarzyna Wójcik – Bożęty, zestaw zabaw ruchowych.
  • Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”
  • Zabawa ruchowa „W środku koła siedzi jeż” - „W środku koła siedzi jeż, co on robi to my też...
  • Zestaw ćwiczeń porannych z elementami gimnastyki: „rytmy"- klaskanie, tupanie, skakanie.
  • Zestaw zabaw ruchowych - „Leśne zawody” 
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Leśni podopieczni " - z elementami metod twórczych; naśladowanie ruchem leśnych zwierząt.

Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice” - Sesja 16 „Wieża zwierząt 2”


Jesień do nas przyszła

  1. „Jesienna wyprawa”- wycieczka do lasu, słuchanie wiersza B. Formy „Przybywa jesień”:
  2. „Jesienne rytmy”  - Osłuchanie, ilustracja ruchowa piosenki „Ola i liście”,  praca plastyczna z wykorzystaniem materiału przyrodniczego „W koszu Pani Jesieni”.
  3. „Dary jesieni” - Słuchanie opowiadania M. Przewoźniaka „Agatka na tropach jesieni” ilustrowanego obrazkami w formie prezentacji multimedialnej
  4. „Skarby jesieni” – zabawa dydaktyczna „ Porządkowania skarbów”, zestaw zabaw ruchowych.
  5. „Grzybobranie” -  Słuchanie piosenki „Zbieramy grzyby” , wykonanie sylwetki grzybka z masy solnej.
  6. „Jesienne owoce” - Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej Jesienią, zabawa matematyczna „Liczymy owoce”
  7. „Owocowe zagadki” – zabawa dydaktyczna „Zgadnij co to za owoc” inspiracją do pracy plastycznej metodą wydzieranki „Jabłuszko i Gruszeczka”
  8. „Stragan Pani Jesieni” – słuchanie wiersza B. Lewandowskiej, wycieczka na pobliski stragan z warzywami.
  9. „Surówka z marchewki” – dzieci wraz z nauczycielem przygotowują surówkę z marchewki, zestaw zabaw ruchowych
  • Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Zrywamy jabłka”
  • Zabawa muzyczna „Wieje, wieje, wieje wiatr” – Metoda Pedagogiki Zabawy
  • Zabawa muzyczno – ruchowa „Wędrówki pewnego listka”
  • Zestaw zabaw porannych: z wykorzystaniem woreczków.
  • Zestaw zabaw porannych formą aerobiku
  • Zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową:
  • Zestaw zabaw ruchowych wg. M. Staniek: Zabawa muzyczna „Zaczarowane owoce”

Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice” - Sesja 17 „Rodziny figur – koła i owale”

Zabawki inne niż zwykle

  1. „Nasze zabawki” – wiersz „Dziecięce zabawki” inspiracją do opowiadania o swoich ulubionych zabawkach, zabawy w kącikach zainteresowań innych niż zwykle
  2. Zabawa guzikami” – zabawy matematyczne „Układamy guziki”, zestaw zabaw ruchowych
  3. ,,Muzyczne zabawy” - Słuchanie piosenki Niegrzeczna myszka sł. A. Tarczyńska, muz. F. Leszczyńska , zabawy muzyczne z woreczkami
  4. „Zabawa barwami” - Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Trzy farby Piotrusia” inspiracją do wykonania pracy plastycznej malowanej farbami „Domek”, zestaw zabaw ruchowych
  • Zabawa ruchowa „Samochody”
  • Zabawa ruchowa „ Praca ogrodnika”– ćwiczenia gimnastyczno -kształtujące , ćwiczenia tułowia, skłony w przód, w tył, w bok, skręty w pozycji niskiej i wysokiej.
  • Zabawy ruchowe proponowane przez dzieci – wyzwalanie twórczej aktywności ruchowej
  • Zabawy ruchowe poranne: ćwiczenia wyprostne utrwalające umiejętność utrzymywania prawidłowej postawy ciała w pozycjach niskich i wysokich. 
  • Zestaw zabaw ruchowych met. Zadaniową. Dzieci powinny: ; dokładnie wykonywać powierzone zadania, reagować na sygnały dźwiękowe, ćwiczyć duże grupy mięśniowe, zaspakajać naturalną potrzebę ruchu

Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
Sesja 18 „Papuga zawsze druga”

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami,
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, kącika przyrodniczego
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego 
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”
  • Umieszczanie w kąciku dla rodziców tekstów wierszy, piosenek, zestawów zabaw ruchowych
  • 12 października 2018r. od godz. 9:00 przedszkolaki wezmą udział w zajęciach edukacyjnych z cyklu Niesamowity Świat Fizyki.
  • 17 października 2018r.  od godz. 9:00 - spotkanie z muzyka etniczną. Marroko
  • „Ćwiczysz ty, ćwiczę ja – to zabawa na 102!”  – zorganizowanie zabaw integracyjnych z rodzicami – październik 2018r.
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • wycieczka do lasu
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą stroną chodnika

 

 Wrzesień 2018

Wakacyjne wspomnienia

  1. „A mnie jest szkoda lata…” -  słuchanie piosenki „Żegnaj lato” inspiracją do wypowiedzi dzieci w formie ekspresji słownej
  2. „Moja letnia przygoda” – układanie historyjki obrazkowej, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R. Labana
  3. „Kamykowe zabawy”  -  zabawa dydaktyczna inspiracją do malowania farbami
  4. „Wesołe zabawy” -  lepienie z masy solnej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, zabawy rytmiczno-ruchowe do piosenki „Skakanka”
  5. „Czym podróżowały Smerfy?” – zgaduj – zgadula, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R. Labana

Witamy w kręgu Smerfów

  1. „Wesoła nowina – przedszkole się zaczyna” – słuchanie opowiadania  M. Kownackiej z użyciem pacynki inspiracją do utworzenia „Kodeksu Smerfa”
  2. „My jesteśmy Smerfne Ludki” – zabawa ilustracyjna do piosenki poprzedzona ćw. oddechowymi i ćw. artykulatorów
  3. „Mamy swoje znaczki” – rozwiązywanie zagadek, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne
  4. „W poszukiwaniu Papy Smerfa” – wycieczka do lasu
    dz. powinny: przestrzegać zawartych umów dotyczących bezpiecznego i właściwego zachowania
  5. „Galeria Smerfa” – malowanie akwarelą nt. dowolny, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne
  6. „Jesteśmy dla siebie mili” – nauka piosenki „Dobre zwyczaje” inspiracją do wykonania portretu grupy
  7. „Kto to jest dyżurny?” – burza mózgów, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne
  8. „Zabawki – nasze wspólne skarby” – słuchanie wiersza I. Salach „Zabawki” inspiracją do lepienia z plasteliny ulubionej zabawki
  9. „W mojej grupie Smerfów…” – zdanie niedokończone, „Papa Smerf” –  wydzieranka


„Obchody Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka” – 20.09.
Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
-    Sesja 16 „Wieża zwierząt 2”
-    Sesja 17 „Rodziny figur – koła i owale”

Jestem bezpieczny na drodze

  1. ”Kto zamierza przejść ulicę, musi poznać tajemnicę” – nauka piosenki „Uliczne sygnały” inspiracją do poznania umownych zasad przechodzenia przez jezdnię 
  2. „Jak zachować się w drodze do przedszkola?” - wycieczka na skrzyżowanie ulic 
  3. „Marsz dzieci” –  opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu         
  4. ”Kolorowe znaki” – wiersz K. Wiśniewskiego inspiracją do treningu twórczego myślenia oraz wykonania znaków drogowych 
  5. ”Samochody do garaży” – konstruowanie budowli z klocków różnego typu, wielkości inspiracją do zabawy dydaktycznej pt.: „Samochody”

Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”

-     Sesja 18 „Papuga zawsze druga”

Koncepcja Planu Daltońskiego

  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie strzałką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.  
  • Wizualizacja listy obecności – zastosowanie plakietek ze zdjęciami dzieci, na specjalnie przygotowanej tablicy do listy obecności dzieci zaraz po przyjściu do sali zaznaczają swoją obecność, co pozwoli nauczycielowi i dzieciom szybko sprawdzić ile dzieci jest w przedszkolu, a kogo w danym dniu nie ma.
  • Kalendarz urodzin 
  • Wizualizacja kącików zabaw
  • „Współpracujemy” – tablica ukazująca współpracę z partnerem – dalsze doskonalenie współpracy
  • Zegar- specjalny zegar, który pokazuje upływ czasu 5,10,15,30 minut.

Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem:

  • spotkanie z aktorami teatru „Vaśka” – 06.09.
  • udział dzieci w koncercie muzycznym – 11.09.
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • wycieczka do lasu
  • wycieczka na skrzyżowanie ulic
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą stroną chodnika
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami,
  • Zebranie z rodzicami – 11.09.
  • dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego 
  • pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką
  • zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową
  • przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”
  • umieszczanie w kąciku dla rodziców tekstów wierszy, piosenek, zestawów zabaw ruchowych