Nauczyciele prowadzący: Ewelina Stawska, Małgorzata Parnicka

STYCZEŃ  2018

I.    ,,Jak szybko mija czas”

  1. ,,Rok – co to jest?” - rozmowa połączona z redagowaniem gazetki tematycznej, rysowanie pisakami
  2. ,,Tydzień dzieci ma siedmioro” - inscenizacja ,,Bajka o dniach tygodnia” Cz. Janczarskiego, opowieść ruchowa
  3. ,,Twórcze czwartki” - ,,Dawno, dawno temu...” - utwór muzyczny Marka i Wacka „Rytm czasu” inspiracją do układania bajek, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  4. ,,U zegarmistrza gra muzyka” – wycieczka do zakładu zegarmistrzowskiego ,,Czas”- B. Szczepaniaka, zestaw   ćwiczeń gimnastycznych
  5. ,,Kraina zegarów” - rozmowa połączona z urządzaniem kącika zegarmistrzowskiego, nauka piosenki „Zegary”,
  6. ,,Zegarkowo” - gra – ściganka (E. Gruszczyk – Kolczyńska
  7. Opracowanie piosenki pt. ,,Tak się zachmurzyło” Metodą Dobrego Startu
  8. ,,Twórcze czwartki” - ,,Podróż w przyszłość” - słuchanie wiersza M. Przewoźnika „Wynalazki” inspiracją do malowania akwarelami na temat ,,Wehikuł czasu
  9. ,,Kalendarz” - wycieczka do Biblioteki Publicznej i Książnicy Miejskiej Filia nr 12

Zestaw ćwiczeń porannych
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - ( gimnastyka twórcza R. Labana)

II. ,,Kocham babcię i dziadka”

  1. ,,Babcia i dziadek” – wiersze M. Terlikowskiej pt. ,,Nasza babcia” i H. Livor – Piotrowskiego pt. ,,Dziadek” inspiracją do rozmowy, nauka piosenki pt. ,,Lubię siedzieć na kolanach dziadka”
  2. ,,Dobre uczynki’’ - opowiadaniem nauczycielki na podst. utworu  W. Bartosza
         pt. ,,Uśmiechnięta pani Sama”, instrumentacja piosenki pt. ,,Chodzi babcia po ulicy”
  3. Twórczy czwartek” - ,,Babcia i dziadek – nasi przyjaciele’’ - zabawy pantomimiczno - teatralne pt. „ W mojej  rodzinie”, wycinanie wg wzoru i klejenie
  4. ,,To dla was kochani dziadkowie’’  - uroczystość przedszkolna z udziałem zaproszonych gości
  5. ,,Noworoczne spotkania” – występ dzieci dla pensjonariuszy z Dziennego   Domu Opieki Społecznej w Toruniu
  6. ,,Świat zapachów i smaków babcinej kuchni’’  - zabawa badawcza, naklejanie przypraw kuchennych - ,,Fantazje z kuchennych przypraw”
  • Zestaw ćwiczeń porannych
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ( elementy gimnastyki W. Sherborne)

III. ,,Nasz organizm” – temat realizowany metodą projektów
   Dokończenie projektu realizowanego w miesiącu listopadzie

Literkowo i cyferkowo:

  • Utrwalenie liter, wyszukiwanie ich wśród rozsypani literowej, wyrazowej;
  • Próby pisania liter w liniaturze;
  • ,,Zabawy w literkowie” – rozpoznawanie i nazywanie literki ,,d”, ,,k”, ,,l”, ,,y” małej                i wielkiej drukowanej i pisanej; zaznaczanie miejsca głoski w podanych wyrazach; próby czytania sylab, wyrazów;
  • ,,Zabawy w cyferkowie” -  zabawy z cyfrą 6, 7, łączenie przedmiotów w pary, kolorowanie według kodu, kolorowanie zgodnie ze wskazaną cyfrą;

Elementy planu daltońskiego

Na bieżąco utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Angażowanie dzieci do samodzielnego planowania, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania. Odwoływanie się do  kącików,  wizualizacji, czynności i zadań do wykonania.
Kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego.
•    Kolory dnia  
•    Lista obecności
•    Plan dnia
•    Kalendarz urodzin
•    Dyżury
•    Tablice zadań
•    Praca w zespołach
•    Prawa ręka  
•    Zegar i sygnalizator daltoński
•    Tablica ,,Już potrafię”

Realizacja Programu Rozwoju Poznawczego Klucz do uczenia się (Galina Dolya)

Matematyka 2 - Motyle
,,Matrioszki – pięć sióstr” - Klucz do uczenia się, Matematyka II, sesja 41,
.
Konstrukcje - Gąsienice
,,Wspinanie się i zjeżdżanie – budowanie zjeżdżalni zgodnie z przykładem               i trójwymiarowym ,,modelem ducha” – Klucz do uczenia się, Konstrukcje I, sesja 21

      
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym:

  • wyjazd do teatru Zaczarowany Świat na ,,Magiczny Cyrk” – 05.01.2018r.
  • wycieczka do zakładu zegarmistrzowskiego – 08.01.2018r.
  • wycieczka do Biblioteki Publicznej i Książnicy Miejskiej Filia nr 12 ,,Kalendarz” –  09.01.2018r.
  • ,,Wszyscy tworzymy sztukę” koncert TOS - 11 stycznia 2018r.
  • ,,Noworoczne spotkania” – występ dzieci dla pensjonariuszy z Dziennego   Domu Opieki Społecznej w Toruniu – 25.01.2018r.
  • wycieczka do Ośrodka zdrowia - Poradnia dzieci zdrowych – APL
  • ,,Kto to jest kosmetolog” – spotkanie z mamą Jasia D.
  • udział rodziców w realizowanym projekcie edukacyjnym ,,Nasz organizm”
  • kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach   wychowawczych;
  • pomoc rodziców w przygotowanie zajęć i zabaw z dziećmi, wzbogacanie ,,skrzyni skarbów”.

 

GRUDZIEŃ 2017


W KRAINIE ŚW. MIKOŁAJA

  1. Finlandia- kraina Św. Mikołaja- prezentacja multimedialna , pracy plastycznej.
  2. W oczekiwaniu  na św. Mikołaja- opowiadanie nauczycielki , praca plastyczna. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody twórczej R.Labana i Kniessów
  3. List do Mikołaja-  zabawy  rytmiczno- ruchowe do piosenki „ Przyjedź do nas Mikołaju”. Wykonywanie obrazkowego listu do Mikołaja.
  4. „ Przygoda Świętego Mikołaja”- teatrzyk cieni, opowieść ruchowa.  
  5. Prezent dla Św. Mikoła – historyjka obrazkowa - ukazanie  możliwości sprawienia niespodzianki oraz  przyjemności innym. Zaprojektowanie z klocków pojazdu dla Mikołaja.

DOOKOŁA  PACHNIE LASEM, BO JUŻ ŚWIĘTA SĄ ZAPASEM - projekt edukacyjny

ETAP I – rozpoczęcie projektu

  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)-zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
  • Spisanie siatki pojęciowej: czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o Świętach Bożego Narodzenia? Kto może nam powiedzieć coś  więcej o Świętach Bożego Narodzenia.

ETAP II- realizacja projektu

  1. Zorganizowanie kącika projektowego – zgromadzenie zdjęć , książek, widokówek , albumów związanych z omawianym tematem.
  2. Witaj choinko wśród nas- wspólne dekorowanie- ubieranie choinki przedszkolnej: wyjmowanie ozdób z pudełek, dzielenie się spostrzeżeniami na temat kształtów, kolorów , wielkości bombek, ich delikatności i kruchości.
  3. „ Święta Bożego Narodzenia”- wspólne tworzenie myślowej mapy skojarzeń
  4. Spotkanie z ekspertem Panią Raniszewską ( babcią Maćka)- rozmowa na temat przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia: jakie potrawy przygotowuje się na wigilię, wypieki, jaki kształt mogą mieć pierniki. Przybliżenie dzieciom swoich wspomnień związanych z Bożym Narodzeniem.
  5. „ Jaka to melodia”- rozpoznawanie znanych kolęd po usłyszanym fragmencie. Wspólne śpiewanie kolęd. Wprowadzenie w radosną atmosferę świąt.
  6. „ Dlaczego jest Święto Bożego Narodzenia?”- samodzielne wyciąganie przez dzieci wniosków, udzielanie odpowiedzi na pytania: dlaczego wypatrujemy gwiazdkę na niebie?, dlaczego śpiewamy kolędy? itp.
  7. „ Smaczne Boże Narodzenie”- zabawa smakowa. Rozpoznawanie świątecznych przysmaków za pomocą zmysłu smaku. Wykorzystanie wszystkich produktów z których przyrządza się świąteczne potrawy i wypieki ( rodzynki, mak, pomarańcze, orzechy włoskie, , wiórki kokosowe, migdały , suszone śliwki, cukier waniliowy, cynamon, chałwa itp.)
  8. „ Choinka strojnisia” – instrumentacja piosenki  z wykorzystaniem  instrumentów muzycznych( bębenek, trójkąt, talerze, butelki z kaszą)
  9.  „ Pieczenie świątecznych pierników” pod nadzorem eksperta pani B. Leszczyńskiej  ( mama Tymka. B)  wałkowanie ciasta, wykrawanie pierników przy pomocy foremek, dekorowanie pierników  różnokolorowymi lukrami i kolorowymi posypkami.
  10. „ Pachnące Święta Bożego Narodzenia”- zabawa zapachowa. Rozpoznawanie świątecznych zapachów ( przyprawa do piernika, goździki, cynamon, rodzynki, skórka pomarańczowa, czekolada, grzyby, barszcz czerwony, majeranek, przyprawa do ryb itp.)
  11. Droga Św. Mikołaja- gra ściganka wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
  12. Degustacja wspólnie  przygotowanych  jabłek z cynamonem ( upieczonych pod nadzorem pań kucharek)
  13. „ Żywa bombka”- wykonanie mandarynkowych bombek- ozdabianie wg. własnej inwencji twórczej goździkami
  14.  „ Choinka ” – wykonywanie oraz ozdabianie choinek ze styropianu z pomocą taty Tymka D.
  15.  „ Pada Śnieg”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Start
  16.  „ Kuchnia Renifera Rudolfa”- oglądanie bajki przedstawiającej przygotowania Rudolfa do Świąt Bożego Narodzenia
  17. Zabawy grafomotoryczne- łączenie wykropkowanych miejsc ołówkiem
  18. „ Zagniatanie ciasta”- ćwiczenia paluszkowe
  19. Redagowanie wypowiedzi dzieci nt. „ Święta w moim domu”
  20. „ Przedświąteczne porządki”- zabawy pantomimiczne i muzyczno- ruchowe wg. metody C. Orffa
  21. „ Opowieści wigilijne”- spotkanie czytelnicze z ciocią Mikołaja V ( panią Kieszkowską)
  22. Pachnące dekoracje świąteczne; obserwowanie etapów  suszenia się plastrów pomarańczy, zawieszanie ich na choinkę
  23. Zagadki obrazkowe- wskazywanie spośród przypiętych na tablicy obrazków, tych które kojarzą się ze Świętami Bożego Narodzenia.
  24. Kartka Świąteczna- samodzielne wykonanie kartki , dekorowanie wg. własnego pomysłu z dostępnych materiałów pasmanteryjnych
  25. „ Co tak pachnie lasem?”- oglądanie gałązek świerka i sosny. Dotykanie, wąchanie ich, porównywanie wyglądu igieł, zwrócenie uwagi z jakich drzew pochodzą gałązki.
  26. „ Co by było gdyby nie było Świąt Bożego Narodzenia?”-  swobodne wypowiedzi dzieci
  27. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody gimnastyki twórczej R. Labana
  28. Zestaw ćwiczeń porannych „ Przygoda Mikołaja”, „ Zaspy”
  29. Zabawa matematyczna „ Nakrywamy do wigilijnego stołu”, „ Kolorowe bombki”
  30. Zabawa tematyczna „ przygotowania do Świąt”- samodzielne aranżowanie i organizowanie miejsca zabawy z wykorzystaniem rekwizytów.
  31.  „W Święta najbardziej lubię…” – rozmowy na temat swoich ulubionych zajęć w czasie świątecznym
  32. Szykujemy się na bal- wykonanie masek sylwestrowych
  33. „ Karuzela miesięcy”- słuchanie i rozmowa na temat opowiadania o Dwunastu miesiącach Janiny Porazińskiej
  34. „ Jak się wita nowy rok na świecie” – prezentacja multimedialna


III ETAP- podsumowanie projektu

  • Spotkanie opłatkowe  połączone z wystawieniem Jasełek
  • Spotkanie z Mikołajem
  • „Święta w moim domu”- wystawa fotografii
    Zorganizowanie wystaw prac dziecięcych w galerii przedszkolnej

  •  Elementy planu daltońskiego - Na bieżąco utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Angażowanie dzieci do samodzielnego planowania , kształtowanie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania. Odwoływanie się do  kącików,  wizualizacji , czynności i zadań do wykonania.

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ(GALINA DOLYA)

  1. MATEMATYKA  II  sesja 37,38,39,40
  2. KONSTRUKCJE  sesja 18,19,20

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWIESKIEM

  • Zajęcia gospodarcze-pieczenie pierników z panią B. Leszczyńską 08.12.2017
  • „Święta w moim domu”- spotkanie z panią Raniszewską ( babcią Maćka)
  • Spotkanie z ekspertem panem M. Dadelskim -14.12.2017
  • Spotkanie z Mikołajem- teatr Vaska - 19.12.2017
  • Spotkanie opłatkowe „ Jasełka”- 20.12.2017
  • Spotkania czytelnicze

 

LISTOPAD 2017

I. ,,Co to są uczucia?”

  1. ,,Nasze uczucia” – zabawy w dziecięce filozofowanie, zabawy ruchowo – rytmiczne przy piosence „Na cztery i na sześć”
  2. Opracowanie piosenki pt. ,,Szedł listopad” Metodą Dobrego Startu.             
  3. Twórcze czwartki - ,,Świat wzorów i kolorów”– opowiadanie pt. ,,Pokaz mody” inspiracją do zabawy w rewię mody
  4. ,,Jestem Polakiem – mówię po polsku” – spotkanie z żołnierzem, nauka hymnu państwowego
  5. ,,Uśmiechnięta Pani Sama” – teatrzyk sylwet na podstawie utworu W. Bartosz, wykonanie pracy plastycznej na temat: ,,Twarz pogodna i twarz smutna”
  6. ,,Przygody przyjaciół” - gra ściganka według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
  7. ,,Przedstaw coś co jest wesołością” – (analogia symboliczna) malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, zabawa ilustracyjna do piosenki „Gdy szczęśliwy jesteś”
  8. Twórcze czwartki - ,,Wyspa Szczęścia” – zabawa tropiąca, próby tworzenia rymowanek; ćwiczenia ortofoniczne
  9. ,,Moje – twoje zapytaj czy możesz pożyczyć”– słuchanie opowiadania nauczycielki pt.,, Lalka Ela lata samolotem”, improwizacje ruchowe do utworów: M. Musorgski – Taniec piskląt w skorupkach, P. Czajkowski – Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów.
  • Zestaw ćwiczeń porannych
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - (Ruch Rozwijający W. Sherborne)
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ( metoda M. A. Kniessów – butelki z kaszą)

II. ,,Nasz organizm” – temat realizowany metodą projektów

Działania w przedszkolu:

  • oglądanie różnych rodzajów książek i czasopism związanych ze zdrowiem, budową naszego organizmu, szpitalem, przychodnią;
  • aktywność intelektualna: klasyfikowanie obrazków, prezentacja ilustracji, rozmowy                  o zawodzie lekarza, pielęgniarki;
  • słuchanie utworów literackich np. ,,Wojna o biały fartuch” – R. Jędrzejewska - Wróbel,  „Idę do lekarza” – seria ,,Julka poznaje świat, „Zuzia idzie do lekarza” –    L. Schneider, ,,Tupcio Chrupcio” – E. Piotrowska;
  • oglądanie filmów  z serii ,,Było sobie życie” pt. ,,Mięśnie i tkanka tłuszczowa”, ,,Mózg”, ,,Serce”, ,,Płuca”, ,,Wątroba”, ,,Nerki”, ,,Szczepienia”;
  • rozwiązywanie zagadek słownych, rysunkowych;
  • rozmowy na temat postępowania w sytuacji potrzeby wysłania komuś wiadomości;
  • odgrywanie scenek, pantomima, drama;
  • filozofowanie na podany temat np. co by było gdyby…?
  • różne formy pracy z książką (oglądanie ilustracji, czytanie tekstu, kolorowanki)
  • budowanie z klocków ,,Szpital”
  • gry planszowe;
  • zorganizowanie w sali kącika lekarskiego;
  • zabawa tematyczna ,,Szpital”, ,,Przychodnia lekarska”

Wizyta ekspertów – spotkanie z dietetyczką – babcią Laury, kosmetologiem– mamą Jasia D.                                                                               

Działania poza przedszkolem  

  • wycieczka do Przychodni lekarskiej – Poradnia dzieci zdrowych
  • przygotowanie w domu albumu – książeczki ,,Jak dbamy o nasz organizm”

Możliwe do realizacji zajęcia projektu z uwzględnieniem działań terenowych, wizyt ekspertów, badań obiektów, doświadczeń:

  1. ,,A ja rosnę i rosnę”- program edukacyjny – film CD pt. ,,Jak rośniemy”, zabawa dydaktyczna ,, Ja i inni”
  2. ,,Jak się poruszamy?” – program edukacyjny, film CD pt. ,,Mięśnie i tkanka tłuszczowa”, słuchanie wiersza E. Szelburg – Zarębiny
  3. ,,Jak pracuje nasze serce?” – program edukacyjny ,,Serce” inspiracją do zabawy  w dziecięce filozofowanie, lepienie z masy solnej
  4. ,,Jak oddychamy?” - oglądanie filmu CD – program edukacyjny, ćwiczenia oddechowe – puszczanie baniek mydlanych
  5. ,,Kto to jest dietetyk” - spotkanie z  babcią Laury, zajęcia gospodarcze wykonanie soku z marchwi i jabłek
  6. ,,Kto to jest kosmetolog” – spotkanie z mamą Jasia, opowieść ruchowa
  7. ,,W gabinecie lekarskim” - zabawa tematyczna, nauka piosenki pt. ,,Zdrowia smaki
  8. ,,Pomocnicy lekarza” - rozwiązywanie zagadek słownych, ruchowych, wykonanie karetek z kartonu

Zestaw ćwiczeń porannych z elementami gimnastyki K. Orffa:
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ( gimnastyka twórcza R. Labana)

Literkowo:

  • Utrwalenie liter, wyszukiwanie ich wśród rozsypani literowej, wyrazowej
  • Próby pisania liter w liniaturze;
  • ,,Zabawy w literkowie” – rozpoznawanie i nazywanie literki ,,o”, ,,a”, ,,m”, ,,t” małej  i wielkiej drukowanej i pisanej; zaznaczyć miejsce głoski w podanych wyrazach; próby czytania sylab, wyrazów;
  • Wyróżnianie, nazywanie i zaznaczanie sylab, głosek w wyrazach pod obrazkami.

      REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO  KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

MATEMATYKA 2 - MOTYLE

  1. ,,Cztery, pięć – złapać żabkę miałbym chęć” - sesja 36
  2. ,,Sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć” - sesja 37
  3. ,,Liczenie i odliczanie” -  sesja 38

KONSTRUKCJE - GĄSIENNICE

  1. ,,Wejście do królestwa kształtów – budowanie ozdobnych bram i drzwi” – sesja17
  2. ,,Budowanie wieży z bramami – budowanie zgodnie z przykładem, ukryta konstrukcja” – sesja 18

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO

  1. Kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego.
  2. Kolory dnia  
  3. Lista obecności
  4. Plan dnia
  5. Kalendarz urodzin
  6. Dyżury
  7. Tablice zadań
  8. Praca w zespołach
  9. Prawa ręka  
  10. Zegar i sygnalizator daltoński

Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym:

  • ,,Spotkanie z Chopinem” -  spotkanie z muzyką w ramach współpracy   z Ośrodkiem Chopinowskim w Szafarni – 03.11.2017r.
  • Spotkanie z archeologią – 09.11.2017r.
  • ,,Jestem Polakiem – mówię po polsku” – spotkanie z p. Wysockim – 10.11.2017r.
  • ,,O rybaku i smoku niemytym” - ,,Zaczarowany Świat” – 17.11.2017r.
  • ,,Andrzejki” - Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska. Filia nr 12 – 24.11.2017r.
  • wycieczka do Przychodni lekarskiej – Poradnia dzieci zdrowych – APL
  • ,,Kto to jest dietetyk” - spotkanie z  babcią Laury
  • ,,Kto to jest kosmetolog” – spotkanie z mamą Jasia D.
  • ,,Pieczenie chleba” – zajęcia gospodarcze z babcią Filipa
  •  udział rodziców w realizowanym projekcie edukacyjnym ,,Nasz organizm”
  • kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach wychowawczych;
  • pomoc rodziców w przygotowanie zajęć i zabaw z dziećmi, wzbogacanie ,,skrzyń skarbów”;
  • konsultacje pedagogiczne – 23.11.2017r

 

 

 

PAŹDZIERNIK  2017r

KONTYNUACJA PROJEKTU „ CHLEB”

ZUCHY ZWIEDZAJĄ KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ

  1. "Unia Europejska”-  hymn  „ Mały Europejczyk” wprowadzeniem do rozmowy o UE oraz wykonania paszportu jako przepustki do podróży po wybranych krajach członkowskich. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  2. „ FRANCJA-kraj serów, żab i ślimaków”- zabawy rytmiczno- ruchowe do piosenki „ W Paryżu „ inspiracja zabawy konstrukcyjnej „ budujemy wieżę Eifla”.
  3. „ WŁOCHY- kraj wulkanów, pizzy i spagehettii”- rozwiązywanie  zagadek pantomimicznych inspiracją wypowiedzi twórczych dzieci; zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  4. Twórczy czwartek-  „ WIELKA BRYTANIA- kraj na wyspie”-  „Walc Angielski „ zaproszeniem do rozmowy o Anglii , zabawa w teatr – wizyta na zamku u królowej.
  5. „ Wracamy do domu”-  gra ściganka wg . E. Gruszczyk – Kolczyńskiej inspiracją rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych oraz wykonania widokówki z podróży.


ZŁOTA JESIEŃ

  1. Zdrowo żyć chcemy więc warzywa jemy-  rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej  inspiracją  wycieczki na pobliskie targowisko  owocowo- warzywne.
  2. Każdy Zuch  to powie, że owoce dają zdrowie! ”-  piosenka ,,o smacznych owocach i zdrowym ciele”,  inspiracją  zabawy aromaterapeutycznej oraz malowanie zapachu owoców ( synektyka) . Zestaw ćwiczeń gimanstycznych
  3. „ Ola i liście” – opracowanie piosenki metoda Dobrego Startu
  4. Twórczy czwartek-„ Owocowe szaszłyki” - zajęcia gospodarcze
  5. „ Sposoby na jesienną nudę”- wiersz E.Szelburg-Zarembiny pt: „ Słota” inspiracją pogadanki oraz zabawy dydaktycznej „ Układamy i wygrywamy proste rytmy”
    ( E.Gruszvk- Kolczyńska).
  6. „Deszczowy spacerek”- opowieść ruchowa z wykorzystaniem gazet inspiracją wykonania kolorowych parasoli metodą collage.
  7. „ Zapasy na zimę”- list od ”  Pani Jesieni” inspiracją  zabawy dydaktycznej „ w dziupli u wiewiórki” . Wykonanie wiewiórki
  8. Twórczy czwartek-  „ Preludium Deszczowe”- utwór F. Chopina zaproszeniem do stworzenia "Deszczowej orkiestry”. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  9. „ Deszczowa pogoda”- słuchania bajki U. Piotrowskiej połączone z nauką rymowanki oraz pracą plastyczną pt. „ Domy w deszczu”
  10. „ Zabawy z wiatrem”- wiersz D. Gellner inspiracją zabaw badawczych. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (GALINA DOLYA)

MATEMATYKA- MOTYLE

  • Jeden , dwa-rozwiązuje buta- sesja 34– dzieci będą kojarzyć nazwę liczby z liczbą elementów; układać karty liczbowe w szeregu od lewej do prawej strony, od karty z najniższą cyfrą ; dopasowywać karty liczbowe z cyframi 1i 2 do kart z odpowiednią liczba kropek
  • Trzy, trzy, trzy ptaszki szły-  sesja 35- dzieci będą dopasowywać  karty liczbowe z cyframi1,2 i 3 do właściwych kart z kropkami, odliczać od 3 do 0; tworzyć liczby 3,2 i 1 poprzez dodawanie i odejmowanie liczby 1; rozpoznawać sąsiedztwo liczby2 jako 1 i 3
  • Cztery, pięć- złapać żabke miałbym chęć- sesja 36- dzieci dopasowywać karty liczbowe z cyframi 1,2,3,4 i 5 do właściwych kart  z kropkami; odliczać  od 4 do 0 i od 5 do 0; rozpoznawać sąsiedztwo liczby 4 i liczby 5; szeregować rząd kart kropkowych oraz rząd kart z cyframi od 0 do 5  w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej
  • Sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć- sesja 37- dzieci będą przeliczać paciorki na liczydle, ułożone w dwóch rzędach- składających się z 7 paciorków;  układać rzędy złożone z 6 i z 7 obrazków odpowiadające liczebnością elementów paciorkowych rzędom na liczydle

KONSTRUKCJE- GĄSIENNICE

  • Ratujmy kaczki- budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem- sesja 15- dzieci będą budować ogrodzenie bez przerw odpowiednio łącząc klocki; budować ogrodzenia dla obszarów o różnych kształtach; budować ogrodzenia zgodnie ze swoim projektem
  • Wystarczająco wysoki i szeroki- budowanie bram i wejść- sesja 16- dzieci będą umieszczać klocki w najbardziej stabilnej pozycji ; budować konstrukcje zgodnie z podanym przykładem; buduje bramy wąskie i niskie oraz wysokie i szerokie
  • Wejście do królestwa kształtów- budowanie ozdobnych bram i drzwi- sesja 17- dzieci będą rozpoznawać najważniejsze ( funkcjonalne) i dekoracyjne ( dodatkowe) części bramy;  budować własną bramę zgodnie z podanym przykładem

WSPÓŁPRACA Z  RODZCAMI  I  ŚRODOWISKIEM

  • „Zaczarowany Świat bębnów”- muzyka etniczna-10.10.2017
  • „ Cisza na planie”- Koncert TOS 19.10.2017
  • Wycieczka na targowisko owocowo- warzywne
  • Spotkania czytelnicze

 

 

WRZESIEŃ 2017

,,Nasza zuchowa gromadka”.

  1. ,,Zaakceptuj mnie takiego jakim jestem”- zabawy integracyjne, nauka piosenki  pt. ,,Mam sześć lat”
  2. ,,W grupie raźniej i weselej” - autoprezentacje dzieci w formie słownej, plastycznej, ruchowej,  wykonanie ,, Plakatu Przyjaźni”
  3. ,,Przestrzegam kodeksu Zucha” - opowiadanie dzieci na podstawie obrazków  i własnych przeżyć, drama
  4. ,,Twórcze czwartki” - ,,Marzenia Zucha” – słuchanie muzyki poważnej - ,,Marzenie” R. Schumana, ,,V Symfonia c- mol Beethoven inspiracją do  malowania farbami plakatowymi
  5. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych ( Ruch Rozwijający W. Sherborne)

,,Jedzie pociąg z daleka”.

  1. ,,Jedzie pociąg z daleka” - wycieczka na dworzec kolejowy, nauka piosenki pt. ,,Pan kolejarz”
  2. ,,Na dworcu kolejowym” -  zabawa tematyczna
  3. ,,Twórcze czwartki” - ,,Kraina gazet” - zabawy integracyjno – ruchowo – plastyczne z wykorzystaniem gazet (pedagogika zabawy)
  4. ,,Rafał jedzie do cioci” - opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem sylwet, zabawa inscenizowana do piosenki pt. ,,Panie kolejarzu”
  5. ,,Stoi na stacji lokomotywa” - inscenizacja wiersza J. Tuwima pt. ,,Lokomotywa”,  wycinanie z kolorowego papieru na temat: ,,Kolorowy pociąg’’
  6. Opracowanie piosenki „ Jedzie pociąg z daleka” Metodą Dobrego Startu
  7. ,,Twórcze czwartki” -  ,,Kraina kół” - analogia fantastyczna – W. Limont, rysowanie pastelami
  8. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych – (metoda zadaniowa – laski)
  9. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych - (metoda M. A. Kniessów - butelki)

,,Chleb” – temat realizowany metodą projektów

Aktywność badawcza

Działania w przedszkolu:

  • oglądanie różnych rodzajów książek i czasopism związanych z pracą na roli, pieczywem, piekarnią;
  • aktywność intelektualna: klasyfikowanie obrazków, prezentacja ilustracji, rozmowy o zawodzie rolnika, młynarza, piekarza;
  • słuchanie utworów literackich np. ,,Abecadło o chlebie” – W. Bełza,  „O trzech zgodnych braciach”- Ziarnosieju, Mąkomielu i Chlebopiecku. E. Szulburg- Zarembina, „Elemelek mąke miele” H. Łochocka, „Teatrzyk dożynkowy”  W. Chotomski;
  • oglądanie filmu pt. ,,Domowy chleb Telmo i Tula”
  • rozwiązywanie zagadek
  • rozmowy na temat postępowania w sytuacji potrzeby wysłania komuś wiadomości;
  • odgrywanie scenek, pantomima, drama;
  • filozofowanie na podany temat np. co by było gdyby nie było chleba?
  • różne formy pracy z książką (oglądanie ilustracji, czytanie tekstu, kolorowanki)
  • budowanie z klocków ,,Piekarnia”
  • zorganizowanie w sali kącika piekarskiego
  • zabawa tematyczna ,,W piekarni”
  • Wizyta ekspertów – spotkanie z piekarzem, pracownikiem młyna
                                                                                 

Działania poza przedszkolem  
-  wycieczka do piekarni
- wycieczka do Muzeum Etnograficznego


Możliwe do realizacji zajęcia projektu z uwzględnieniem działań terenowych, wizyt ekspertów, badań obiektów, doświadczeń:

  1. ,,Abecadło o chlebie” – rozmowa przy obrazach, nauka piosenki „Gdzieżeś ty bywał czarny baranie”
  2. ,,Chleb – nasz skarb codzienny” - wycieczka do piekarni i sklepu z pieczywem
  3. ,,Przedszkolne muzeum chleba” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją chleba, lepienie z masy solnej
  4. „Jak chleb się w kamień zamienił” - słuchanie klechdy domowej, drama
  5. ,,Domowy chleb” – oglądanie filmu, zabawa badawcza z drożdżami
  6. ,,Jak pieczono chleb dawniej?”  - wycieczka do Muzeum Etnograficznego – oglądanie wystawy, filmu, wiatraka z Wojtówki
  7. ,,Farma wujka Janka” - zabawa tematyczna, ćwiczenia ortofoniczne
  8. ,,Co by było gdyby domy można budować z pieczywa” - analogia fantastyczna –     W. Limont, rysowanie suchymi pastelami, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  9. ,,Twórczy czwartek” - ,,Witaminy z talerzyka” - przygotowywanie kanapek, nakrywanie do stołu,  słuchanie wiersza pt. ,,Ważna sprawa” E.  Burkowskiej
  10. Opracowanie piosenki „ Mało nas” Metodą Dobrego Startu


REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (GALINA DOLYA)

MATEMATYKA 1, 2 - MOTYLE

  • „ Całość i część”- sesja 30
  • ,,Proszę wsiadać do specjalnego pociągu liczbowego” - sesja 31
  • ,,Liczby do specjalnego pociągu liczbowego” - sesja 32
  • ,,Potrafię wybrać odpowiedni bilet do specjalnego pociągu liczbowego”- sesja 33


KONSTRUKCJE - GĄSIENNICE

  • „Projekt budowy zespołowej – budowanie dróżek o różnych szerokościach”- sesja 11
  • ,,W środku i na zewnątrz – budowanie niskich i wysokich płotów” – sesja 12
  • ,,Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach” – sesja 13
  • ,,Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami” sesja 14

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO
Kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego.
•    Kolory dnia  
•    Lista obecności
•    Plan dnia
•    Kalendarz urodzin
•    Dyżury
•    Tablice zadań
•    Praca w zespołach
•    Prawa ręka  
•    Zegar i sygnalizator daltoński

Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym:

  • wycieczka do piekarni
  • wycieczka do Muzeum Etnograficznego
  • Teatrem Vaśka - ,,Bezpieczna droga do przedszkola” – 11.09.2017r.
  • zebranie grupowe – 12.09.2017r.
  • udział rodziców w realizowanym projekcie edukacyjnym ,,Chleb”
  • kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach wychowawczych
  • pomoc rodziców w przygotowanie zajęć i zabaw z dziećmi, wizualizację tablicy zadań